سياست استراليا درقبال مهاجرين سخت تر گرديد

حکومت استرالیا شرایط پناهنده گی درین کشور را برای کسانی که به صورت غیر قانونی وارد خاک این کشور میشود  بصورت بی سابقه ی دشوار کرده است. به اساس پالیسی جدید که روزگذشته ازسوی حکومت استرالیا پذیرفته شد پس ازین هیچ پناهجویی که به صورت غیر قانونی وبا استفاده ازکشتی وارد این کشور میشوند درین کشور پذیرفته نخواهند شد.

گزارش

کوینراد،نخستوزیراسترالیاگفتهاستکهازاینپسپناهجویانیکهبهطورغیرقانونیازطریقمرزآبیواردخاکاینکشورشوند،اجازهماندندراینکشوررانخواهندداشت.آقایراددربخشیازمعرفیسیاستهایدولتخوددرقبالمهاجرانگفتکهاینپناهجویانپسازارائهدرخواستپناهندگی‌شانبهجایاسترالیادر پاپوا نیوگینهفرستادهمی‌شوند. توافقنامه انتقال پناهچویان غیر قانونی از سترالیا به پاپوا نیو گینه روزگذشته میان نخست وزیر استرالیا و نخست وزیر نیو گینه امضا شد. کوین راد نخست وزیر استرالیا گفت که به اساس این موافقتنامه پس ازین تمامی پناهجویان که با استفاده ازکشتی وبه صورت غیر قانونی وارد استرالیا در کشور نیوگینه فرستاده شده ودرخواست های انان نیز در انجا بررسی خواهد شد. وی گفت که به اساس این تصمیم اگر حتی متقاضی به عنوان مهاجر هم شناخته شود حق پناهنده گی در استرالیا را نخواهند داشت بلکه برای همیشه در خاک پاپوا نیو گینه نگهداری خواهند شد. مطابق پالیسی جدید کسانی که پیش ازین بصورت قاچاقی به استرالیا رفته وتا اکنون درخواست های پناهنده گی انان نهایی نشده نیز مطابق قانون جدید با انان برخورد خواهد شد. این تصمیم میتواند پیامدهای جدی را برای پناهجویان افغان که به صورت غیر قانونی به استرالیا میروند در پی خواهد داشت. افغانها در طول سال جاری میلادی دومین بزرگترین گروه پناهجویانی بوده اند که به صورت غیر قانونی وارد استرالیا شده اند. به اساس امارهای رسمی دستکم دوهزار وهشتاد سه پناهجوی افغان از اغاز سال جاری میلادی تا کنون وارد استرالیا شده اند. مقامات در استرالیا میگویند که پالیسی جدید به خاطر جلوگیری از تلفات پناهچویانی که به صورت قاچاقی به استرالیا میایند روی دست گرفته شده است. سفر به استرالیا به صورت قاچاقی یکی از خطرناک ترین شیوه های پناه گزینی درسطح جهان به شمار میرود. در طول دو هفته گذشته دستکم سیزده نفر در جریان سفرهای غیر قانونی به استرالیا در دریا غرق شده وجانهای شانرا ازد ست داده اند.

--------------------------

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

آثار تربیت فردی روزه

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;}

روزه نقش سازنده و مفیدی در بعد تربیتی انسان  دارد. در پرتوی روزه داری زمینه و شرایط لازم فراهم می گردد تا انسان استعداد های خود را شکوفا نمایند.

روزه به انسان کمک می‌کند که در بعد تربیتی به قله ی  بلند معنوی صعود نماید و فضائل ذیل در وجودش تقویت گردد

ادامه نوشته

کاری میدان هوای جاغوری ، شروع ها و متوقف ها !

کاری میدان هوای جاغوری ، شروع ها و متوقف ها !
سلام دوستان
طاعات و عبادات همه تان قبول درگاه حق انشاءالله
کار میدان هوای جاغوری که از چند هفته به این سو از طرف اهالی منطقه گردن خدایداد جاغوری متوقف گردیده بود روز یک شنبه مورخ 23 سرطان سال جاری ، کار هموار کاری خط رنوی این میدان آغاز گردیده است
انجنیر اکرم مهری یک تن از انجنیران میدان هوای جاغوری به رادیو پیام جوان گفته است که کار احاطه میدان هوای جاغوری تا 75 % پیش رفته و25 % کار احاطه بخاطر مشکلات که اهالی منطقه گردن خدایداد ایجاد کرده است متوقف میباشد
آقای مهری ازعدم مدیریت مسؤلین جاغوری یاد آور گردیده گفت : فرصت دادن زیاد مقامات ولسوالی جاغوری به مردم باعث شده تا مردم دست به هر کاری بزنند که عاقبتش مانع کار های عام المنفعه در جاغوری می گردد .
انجنیر مهری می گوید : روز یک شنبه 23 سرطان 1392 کار هموار کاری خط رنوی آغاز گردیده و تا حالا 60 % پیش رفته است
اقای مهری افزود : کار خط رنوی از بودجه شخصی شرکت افغان سحر (شرکت که فعلا قراداد میدان هوای جاغوری را به عهده دارد ) ساخته می شود .انجنیر مهری می گوید : بعد از ساخت خط رنوی ، طیاره های پکتیک در جاغوری نشست و برخواست خواهد کرد و در روز های نزدیک ولسوالی جاغوری شاهد سفر وزیر ترانسپورت و هوا وردی کشور و هیئت همراه شان خواهد بود .

مومن زاده - کابل


بازديد از كار ميدان هوايي جاغوري امروز سه شنبه ٢٥ سرطان ١٣٩٢ كه انشااله در روز هاي نزديك ميدان هوايي جاغوري اماده نشست و برخاست طياره خواهد شد به يأري خداوند

دریغا و صد دریغا

دریغا و صد دریغا که جاغوری مدتهاست که جایگاه بزرگان مردان تاریخش را خالی می بیند٠ مردان بزرگی که نقش های بس مهم و سازنده ای در کلیه مسایل سیاسی و اجتماعی نه تنها در سطح منطقه بلکه فرا تر از ان را داشتند٠
باید صادقانه اذعان کرد که مردم ما اکنون نه ان نقش و جایگاه مناسب سیاسی که شایسته و بایسته ای مردم ان باشد در سطح رهبری سیاسی مردم هزارستان عزیز داریم و نه هم کادر و شخصیت سیاسی انچنانی که توانایی ایجاد یک تشکل سیاسی قوی در درون خود جاغوری را داشته باشد از این طریق بتوان بر پراگندگی موجود در درون مردم را که به دلایل مختلف در طول مدت چند دهه ای اخیر شکل گرفته است فایق ایم٠
احساس سر خوردگی مداوم و فضای بی اعتمادی رنج است که همه ای هزاره های افغانستان با ان دست و پنجه نرم می نمایند’ مردم جاغوری شاید بیشتر از همه.
درست است که پولهای باد اورده شده از اروپا و ایران و استرالیا و غیره جاها ، بعضی زمینه ها و امکانات ر در منطقه به وجود اورده است اما از طرف دیگر این امکانات مردم را تنبل و منطقه ر ا مصرفی نیز ساخته است٠
بسیاری هنوز هم نمی دانند که این مقدار پول با چه خون دلی و با چه عرق جبینی بدست می اید تا به منطقه برسد و از ان استفاده ای اعظمی و منطقی صورت بگیرد؟پول مکتب و’ مدرسه و امکانات و ...

باید تفکر را تغیر دهد و باعث نو اندیشی تغیر و دگرگونی مثبت در منطقه گردد نه چیز دیگر، و الا ما همان خواهیم ماند که بوده ایم٠

دریغاء ما هنوز هم درک نکرده ایم که پدران ما در تاریخ چند صده ای اخیر کشور چه رنجها ‘محرومیت ها و مظلومیت های که نکشیده اند . این میراث نسل در نسل هزاره ها بدون کم و کاست منتقل می گردد٠
علاوه ای بر کشتار جمعی مردم ما ملک ما خانه ای ما و سر زمین مارا از ما گرفته اند٠

از هویت ما’ از تاریخ پدران ما انکار کرده اند٠مایی که از باشندگان اصیل و از مردمان بومی این سرزمین هستیم در این سرزمین هنوز هم بیگانه ایم٠٠٠٠

قرار نبوده است تا ما این بار حد اقل در این مقطع تاریخی تکانی می خوردیم و بیدار می شدیم٠ مردم جاغوری از گذشته ها نسبت به مناطق دیگر هزارجات با داشتن بزرگان خیر اندیش از امکان بیشتر دسترسی به مکتب و مدرسه برخودار بوده اند٠ سؤال اینجاست که این امکانات و تجربه ها کافی نبوده است تا مردم یک بار دیگر از امکانات موجود پیش امده به این اسانی چشم می پوشند و به ان پشت می گرداند ؟؟؟؟٠

داشتن فرودگاه نه تنها فرصت ها و امکانات خیلی جدید تری برای مردم منطقه فراهم می سازد بلکه بالای موقعیت و جایگاه منطقه بی نهایت تاثیر گذار است٠ شایسته ای مردم ما است تا نه تنها از این امکان موجوده بلکه از کوچکترین امکان و فرصت دیکر فرو گذاری نکرده و از ان برای نسل های بعدی سرمایه گذاری خیر نمایند٠

من به عنوان یک فرزند کوچک منطقه و به عنوان یک پیلوت مسلکی شما مردم عزیزم از این کوتاهی شما در این کار خیر سخت متاسفم٠ برای من بس مایه ای رنج فراوان خواهد بود که اگر این مسله و این مشکل به شکلی از اشکال ان از طریق خود مردم و به ابتکار خود مردم به زودی حل نگردد٠
با عرض حرمت ! یزدانعلی پیلوت
شانزدهم جولای ٢٠١٣ ناروی

خدایا از ما راضی باش

بنام خدا

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و توفیق روزه داریهای خالصانه ،و پیدایش حال راز و نیازهای عارفانه با خداوند متعال در این ماه مبارگ، دعای روز دوم همراه با نکات مهم در آن را خدمت تقدیم می نمایم.


دعای روز دوم: اللَّهُمَّ قَرِّبْنِی فِیهِ إِلَى مَرْضَاتِکَ وَ جَنِّبْنِی فِیهِ مِنْ سَخَطِکَ وَ نَقِمَاتِکَ وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِقِرَاءَةِ آیَاتِکَ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین. خدایا در این روز مرا به خشنودی‌هایت نزدیک گردان، و از خشم و عقوبت‌های خود دور کن و به قرائت آیات خود موفق بدار  به رحمتت ای مهربانترین مهربانان.

در دعای روز دوم ، روزه داران سه تقاضای مهم از خداوند متعال دارند که هریک از آنها از مهمترین عوامل و راههای رسیدن به تکامل حقیقی و سعادت ابدی انسانهاست.

تقاضای اول : کسب رضایت پروردگار: «اللَّهُمَّ قَرِّبْنِی فِیهِ إِلَى مَرْضَاتِکَ» خدایا مرا در این روز به خشنودی هایت نزدیک کن.

این خواسته از مهمترین خواسته های بندگان خالص خداوند است. اهمیت این در خواست وقتی روشن می شود که به قرآن کریم مراجعه کرده و بفهمیم که رسیدن به مقام رضوان و خشنودی الهی در چه جایگاه و مرتبه قرار دارد. آن گونه که از نص صریح قرآن کریم استفاده می‌شود، در میان نعمت‌های بزرگ خداوند،که در بهشت برای مؤمنان آماده شده، رضایت خداوند از مهمترین و با ارزش ترین آنها است. وعد الله المومنین والمومنات جنات تجری من تحتها الانهارخالدین فیها ومساکن طیبة فی جنات عدن و رضوان من الله اکبر ذلک هو الفوز العظیم. یعنی خداوند به مردان و زنان باايمان، باغهايى از بهشت وعده داده كه نهرها از زير درختانش جارى است جاودانه در آن خواهند ماند و مسكن‏هاى پاكيزه‏اى در بهشتهاى جاودان (نصيب آنها ساخته) و (خشنودى و) رضاى خدا، (از همه اينها) برتر است و پيروزى بزرگ، همين است!(توبه، 72)

از حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در مورد نشانه های رضایت خداوند از بنده اش نقل شده است که فرمودند: «نشانه رضایت خداوند از بنده، رضایت بنده به تمام مقدرات خداوند است ـ چه آن مقدرات خوش آیند، و چه ناخوشایند باشند»(غررالحکم، ص 104).

تقاضای دوم : دوری از خشم خداوند. «وَ جَنِّبْنِی فِیهِ مِنْ سَخَطِکَ وَ نَقِمَاتِکَ» یعنی خدایا مرا از خشم و عذابهایت دور گردان. یعنی خدایا عنایتی کن تا از غضب تو اجتناب کنم و کاری نکنم که در ماه رمضان از من ناراضی باشی. و کارهای را که موجب خشم و نزول عذاب تو است ترک نمایم.

این خواسته نیز مطلق است. در مجموع هرچیزی که مورد رضایت الهی و طاعت او محسوب گردد، موجب دوری انسان از خشم الهی خواهد شد. یکی از چیزهای طبق فرمایش قرآن کریم موجب خشم خداوند می گردد، دوستی با دشمنان خداوند است. ( تَرى‏ كَثيراً مِنْهُمْ يَتَوَلَّوْنَ الَّذينَ كَفَرُوا لَبِئْسَ ما قَدَّمَتْ لَهُمْ أَنْفُسُهُمْ أَنْ سَخِطَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ فِي الْعَذابِ هُمْ خالِدُونَ. بسيارى از ايشان را مى‏بينى كه با كافران دوستى مى‏ورزند. بد است آنچه پيشاپيش براى خود فرستادند. خشم خدا بر آنهاست و در عذاب جاودانه‏اند( مائده آیه 80).

در حدیث قدسی آمده است:کسی که گناه کند متعرض خشم خدا شده است. بنابراین دویمین خواسته نیز از والاترین خواسته های روزه داران از خداوند است.

تقاضای سوم: توفیق قرائت قران «وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِقِرَاءَةِ آیَاتِکَ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین» یعنی خدایا در این روز به من توفیق قرائت قرآن کریم و آیاتت را به من عنایت کن. همه این خواسته ها را از  رحمت خویش برای من برآورده ساز که تو ارحم الراحمین هستی .

ماه رمضان بهار قرآن است. اگرکسی بخواهد زنگار دلش را پاک نماید باید در این ماه بیش از پیش در محضر قرآن باشد و آن را تلاوت نماید. حضرت رسول الله (ص) فرمود: همانا این دل‌ها زنگار می‌گیرد همان طوری که آهن زنگار می‌گیرد و همانا جلای دل‌ها به خواندن قرآنست.

بیاییم با دوری گزیدن از معاصی و گناهان، و خواندن قرآن کریم هم از روزه داران واقعی و از میهمانان عزیز خداوند باشیم و هم موجبات کسب رضایت خداوند و دوری از خشم و غضب الهی را فراهم نماییم.                                    التماس دعا

استبداد در محیط دانش!

بنام خدا!

گزینه استبداد، گزینه ما سوای عقلانیت آدمی است!

گزینه استبداد، این همان گونه های از خصلت خشن و نا معقول، سرشت و اندیشه، نهفته در " نهاد » انسان نامعقول و تهی از شرافت آدمی میباشد! شرافت این اصولی ترین گزینه ماهیت آدمی است! شرافت و اصول های مبتنی بر ان، کنش های معقولانه و نیک بودن را در نهاد فردی و جمع بر میتابد... و استبداد ماسوای چنین پدیده، یعنی ما سوای عقلانیت و شرف آدمی عمل نموده و عامل بودن تولید " شر و رنج آدمی  " را پیشه خویش مینماید. این یعنی: استبداد فرو کاستن آمال و شخصیت فردی و جمع را در تبانی با اعمال خشونت و جبر، به تحمیل بر می تابد...

ادامه نوشته

خدا یا ما را از روزه داران واقعی قرار ده

بنام خدا

با عرض تبریک ماه مبارگ رمضان به همه مومنین و دوستان گرامی و آرزوی توفیق روزه داری واقعی در این ماه پربرکت! برای استفاده بهتر از لحظات نورانی و ایام و لیالی ماه مبارگ رمضان دستورالعملها و دعاهای ارزشمند فراوانی از ایمه معصومین و بزرگان دینی ما به ما رسیده است.دعاهای همانند دعای افتتاح, دعای ابوحمزه ثمالی,دعای سحر ، دعاهای هر روز و هرشب و سایر ادعیه ماثوره که در مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی آمده است. یکی از دعاهای مهمی که دارای نکات مهم و برجسته ی می باشد، دعاهای مخصوصه هر روز این ماه است.سعی می کنم انشاالله در صورت امکان , هر روزه , ضمن نقل دعای هر روز، نکات برجسته در آن را نیز خدمت دوستان عرضه نمایم.


http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRW-MI9pHGAD1rNVEUecVbvTilHQ41WvaGl7yHWNCnTlmWAOsHH

دعای روز اول ماه رمضان

اللهمَّ اجعل صِیامی فیهِ صِیامَ الصائِمین، وَ قِیامی فیهِ قِیامَ القائِمین، وَ نَبِّهنی فیهِ عَن نَومَةِ الغافِلین، وَ هَب لی جُرمی فیهِ یا اِلهَ العالَمین، وَاعفُ عَنّی یا عافِیاً عَنِ المُجرِمی. یعنی خداوندا ! روزه‌ام را در این ماه روزه روزه داران قرار ده و شب زنده داری‌ام را شب زنده داری شب زنده داران و بیدارم کن در آن از خواب بی خبران و ببخش گناهم را در آن ای معبود جهانیان و از من درگذر، ای در گذرنده از گنهکاران.

نکته مهم در دعای فوق این است که ما از خداوندمتعال می خواهیم تا ما را از روزه داران واقعی قراردهد.روزه داری صرفا نخوردن و نیاشامیدن نیست.بلکه روزی داری واقعی آن است که انسان حرمت ماه مبارگ رمضان و حرمت حریم الهی را نگهدارد.همه اعضای بدن آدم ,گوش ، چشم ، دست و پا و ... باید روزه دار باشد.

حضرت امام سجاد(ع) در دعای مخصوصه اول ماه رمضان(دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه) به ما یاد می دهد که از خداوند چه بخواهیم: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَلْهِمْنَا مَعْرِفَةَ فَضْلِهِ وَ إِجْلَالَ حُرْمَتِهِ، وَ التَّحَفُّظَ مِمَّا حَظَرْتَ فِيهِ، وَ أَعِنَّا عَلَى صِيَامِهِ بِكَفِّ الْجَوَارِحِ عَنْ مَعَاصِيكَ، وَ اسْتِعْمَالِهَا فِيهِ بِمَا يُرْضِيكَ حَتَّى لَا نُصْغِيَ بِأَسْمَاعِنَا إِلَى لَغْوٍ، وَ لَا نُسْرِعَ بِأَبْصَارِنَا إِلَى لَهْوٍ وَ حَتَّى لَا نَبْسُطَ أَيْدِيَنَا إِلَى مَحْظُورٍ، وَ لَا نَخْطُوَ بِأَقْدَامِنَا إِلَى مَحْجُورٍ، وَ حَتَّى لَا تَعِيَ بُطُونُنَا إِلَّا مَا أَحْلَلْتَ، وَ لَا تَنْطِقَ أَلْسِنَتُنَا إِلَّا بِمَا مَثَّلْتَ، وَ لَا نَتَكَلَّفَ إِلَّا مَا يُدْنِي مِنْ ثَوَابِكَ، وَ لَا نَتَعَاطَى إِلَّا الَّذِي يَقِي مِنْ عِقَابِكَ، ثُمَّ خَلِّصْ ذَلِكَ كُلَّهُ مِنْ رِئَاءِ الْمُرَاءِينَ، وَ سُمْعَةِ الْمُسْمِعِينَ، لَا نُشْرِكُ فِيهِ أَحَداً دُونَكَ، وَ لَا نَبْتَغِي فِيهِ مُرَاداً سِوَاكَ. بار خدايا، درود بفرست بر محمد و خاندانش و شناخت فضيلت اين ماه و بزرگداشت حرمت آن و پرهيز از هر چه در اين ماه ما را از آن منع كرده ‏اى. به ما الهام كن. و ما را به روزه داشتن يارى ده: آن سان كه اعضاى بدن خويش از معاصى تو بازداريم و در آنچه سبب خشنودى توست به كار داريم، تا به هيچ سخن بيهوده گوش نسپاريم و به هيچ لهو و بازيچه ننگريم و به هيچ ممنوع دست نگشاييم و به سوى هيچ حرامى گام بر نداريم و چيزى جز آنچه تو حلال كرده‏ اى در شكمهاى خود جاى ندهيم و زبانمان جز سخن تو نگويد و رنجى بر خود هموار نكنيم جز آنكه ما را به ثواب تو نزديك سازد و كارى نكنيم جز آنچه ما را از عقاب تو در امان دارد. اى خداوند، از تو مى‏خواهيم كه اين همه اعمال را از رياى رياكاران و آوازه در افكندن آوازه افكنان دور نگه دارى. و چنان باد كه كسى را در عبادت با تو شريك نسازيم و جز تو براى خود مرادى نجوييم.

از روایات ائمه اطهار(ع) و سخنان بزرگان چنین برداشت می شود که روزه صحیح و کاملی که خدا برای کامل نمودن روزه‌دار مقرر فرموده، قطعاً شامل خودداری اعضای بدن از گناه می‌باشد، و روزه کامل‌تر این است که علاوه بر آن، قلب را از یاد غیر خدا باز داشته و از هر چه غیر اوست روزه بگیرد.هنگامی که انسان ماهیت روزه، درجات و فلسفه تشریع آن را فهمید، ناچار باید از هر گناه و حرامی، به خاطر قبول روزه‌اش خودداری کند.

خداوند متعال همه ما را از جمله روزه داران واقعی قرار دهد.

التماس دعا

معرفی اجمالی منطقه انگوری قسمت چهارم

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;}

انگوري، شخصيت‌هاي برجسته‌اي داشتند و دارند و از مردمی بسيار خونسرد، مؤمن و متدين برخوردارند. جوانان و روشنفکران آگاه و فهيم دارند.

ادامه نوشته

سلام علیکم به آقایان و سروران عزیز جاغوری یک که ما را از گذارشات روزمره جاغوری عزیز مستفید میگرداند و جهانی از تشکر و سباس نثار تان باد. خوشحالم ازاینکه تمام حاغوریان عزیز از سر تاسر جهان راجع به بهبود / ترقی و تعالی سرزمین مادری شان احساس مسولیت نموده و هرکدام با توامندی های علمی /مالی / فکری و اجرای شان حتی المقدور تلاش میکنند.

میدانم که خبری توقف کار میدان هوای مأیوس کنند است بنا براین لازیم دیدم قبل ازآنکه دنبال دسیسه مغرزان باشم خواستم پشنهادی خدمت شما بزرگان جاغوری و قوه مجریه بعرض برسانم.

(هدف ثابت در اجرا درآوردن بلان مطرح)

1شناخت مشکل اصلی که سد را گردیده و علل های آن

2 اثبات حقانیت علت موجود 

3 همکاری  با برادران متضرر از راههای ممکین قانونی و اصولی در مجرا های دولتی

4 اگر از طرف دولت انجام نشود شریک شدن تمام ملت جاغوری در زیان و ضرر برادران متضرر. اگر مورد قبول بود در صفحه بگذارید. موفق باشید .

دوست شما خلیلی از راهی دور .

تقدیم به شهدایی مظلوم انفجار های  هزاره تاون کویته!؟

تقدیم به شهدایی مظلوم انفجار های  هزاره تاون کویته،

هزاره های ستمدیده، که انگار قربانی کردن شان به پای دیوهای طمعکار سلفی، تمامی ندارد!؟

قرقه!

چی روزگاره تلخه، بلده قومای از موو

شبای سخت و خونین بلده دلای از موو

روزای تنگ و تاریک، ده گلی های باریک

کشله مونن برار موو، جنازه های از موو 

ادامه نوشته

جزئیات تازه از حمله انتحاری دیروز در هرازه تاون کویته

همانطوریکه در گزارش قبلی خدمت تان عرض کردم  شب گذشته در اثر دو انفجار متوالی در هزاره تاون نزدیک امام بارگاه ابوطالب ۲۸ تن از جمله ۹ زن یک دختر کوچک و ۳ بچه کوچک شهید و بیش از ۶۰ نفر دیگر زخمی شدند. وضعیت بیش از ۲۰ نفر زخمی وخیم گزارش شده است.

جزئیات تازه از حمله انتحاری دیروز در هرازه تاون کویته بدست امده است . به گفته ای مردم و پولیس شخص انتحاری، که ۱۸ تا ۲۰ سال عمر داشته، سوار بر سایکل بوده و خودش را در میان مردم منفجر می کند. پولیس گفته که سر و اعضای بدن شخص انتحاری را از محل حادثه بجا مانده ، تحقیقات را در این زمینه اغاز کرده است و ظاهرا این شخص ازبک بوده است.

انفجار دومی در محل حادثه اولی وقت صورت گرفت که مردم برای جمع آوری زخمی و شهدا جمع شده بودند. بعد از انفجار اولی، برق قطع شده و تمام هزاره تاون به تاریکی فرو رفته بود. به همین خاطر دقیقا معلوم نیست که انفجار دومی چه گونه و به چه صورت اتفاق افتاده است .

زخمی ها اول به شفاخانه بولان انتقال می یابند چونکه بخش اضطراری شفاخانه بولان فعال نبوده، زخمی ها را روانه شفاخانه نظامی (سی ایم ایچ) و شفاخانه شهر می نمایند. این کار باعث می شود که به تعداد شهدا اضافه گردد.

شفاخانه بولان متصل به هزاره تاون می باشد. در اثر حمله تروریستی ماه گذشته بخش اصظراری این شفاخانه تخریب شده است.

زخمی ها در شفاخانه نظامی شهر تحت تدوای می باشند. جنازه شهدا به هزاره تاون انتقال داده و در امام بارگاه ها برای غسل و کفن برده شده ا ست.

گروه تروریستی لشکر جنگوی مسئولیت این انفجار به عهده گرفته و گفته است ” در جنگ ما با حکومت شیعیان غافل نماند ما حملات خود را علیه شیعیان در این شهر ادامه می دهیم. تا نفاذ شریعت خلفای راشده جنگ ما ادامه دارد”.

در قبال این حادثه خونین احزاب شیعی پاکستان سه روزه عزای عمومی اعلان نموده است. رئیس جمهور و نخست وزیر پاکستان بیانیه ای را منتشر کرده و این حادثه را تقبیح نموده اند. حزب ایچ دی پی و مجلس وحدت مسلمین (هرتال) اعتصاب عمومی در شهر کویته اعلان کرده و امروز تمام بازار و مراکز تجاری تعطیل می باشد.

انفجاری مهیب در بلخی چوک "علی آباد- هزاره تاون" تعدادی کثیری از هموطنان را به خاک کشید


     امشب 1392 / 4 / 9 حوالی ساعت ۸ شب،  انفجارِ شدیدی ، علی آباد هزاره تاون، را تکان داد . در این انفجار تعدادی زیادی هوطنان شهید و زخمی شدند.

  به گفته شاهدان عینی به احتمال زیاد انفجار در نتیجه عمل انتحاری  صورت گرفته است. طبق نقشه اصلی و همیشگی  تروریست ها ، ابتدا فرد انتخاری هود را نتفجر می کند  پس از آن نا گذیز افراد زیاد برای جمع آوری شهدا جکف شدند اتقجاری بهدی صورت می گیرد . که دقیقا از همین شیئه در این حادثه استفاده شده است

این حادثه در محل بین امام بارگاه علی آّباد و بلخی چوک صورت گرفته است، که باعث تخریب منازل، دوکانها و شیشه های دوکانهای اطراف شده است .

 به گفته رسانه ها تعداد شهدا  تا این لحظه ۲۴ تن و زخمی ها به ۶۵  تن می رسند، وزخمی ها به شفاخانه انتقال داده اند. بعلت چراحت شدید زخمی ها احتمال می رود، که تعداد شهدا ها بیشتر شوند. قرار آخرین گزارش  زخمی های که وضعیت صحی شان وخیم اند، به طرف شفاخانه نظامی شهر، سی ایم ایچ انتقال داده شده اند


     چوک بلخی ، یکی از شلوغ ترین محل های هزاره تاون است، که بشتر مردم برای خرید روزانه از این محل استفاده می کند در این محل دوکانهای زیادی وجود دارد که مایحتاج مردم را تامین می کند . همچنان لیری های که در دو طرف سرک ایستاد می شوند ، برشلوغی این محل افزوده اند . به همین دلیل در بین شهدا و زخمی ها  تعداد زیادی زن ها و اطفال نیز به چشم می خورد که به همراه بزرگتر ها به این محل آمده بودند .

بعد از حادثه اسفناک چند ماه قبل در سبزی مارکیت ، که در نتیجه آن بیشتر از صد تن شهید شدند، این دومین انفجاری است که هزاره تاون را به خون و خاک می کشد . باوجود اینکه هزاره تاون از انفجار اول ساحه سرخ شمرد می شود رفت آمد ها شدیدا توسط نیروی انتظامی کنترل می گردد با آنهم انفجار سوالهای زیادی را در اذهان مردم ایحاد کرده پاسخ برای آن تا این لحظه نیافته اند .  

نمایشگاه عکس نیمه پنهان افغانستان - با تلاش جمعی از دانشجویان افغانستانی- قم


http://photoafg91.blogfa.com/

اهالی گردن سه پايه و تمع غیر عاقلانه  جلسه بجای نرسید  

دوستان خوب سلام

خدا رحمت کند شاعر مشرق زمین علامه اقبال لاهوری را که فرمود :

خدا ان ملتی را سروری داد      -          که تقدیرش به دست خویش بنویشت

به آن ملت سرو کاری ندارد       -          که دهقانش به برای  دیگران کشت


با اقتباس از شعر این شاعر گرانمایه می توان چنین شعر سرود :

خدا آن ملتی را سروری داد       -          که تقدیرش به عقل خویش بنویشت 

به آن ملت سرو کاری ندارد       -          که دهقانش به عقل  دیگران کشت

فاجعه وقتی به چنین برزگی رخ می  دهند  در مورد کارهای شخصی یا عمومی طمع حرس ولع  واز همه تحریک از طرف مخالفین این دیار رد آن در میان باشد .

درد سر ندهم  شنیدم که جلسه در مورد ممانعت اهالی گردن سه پايه از ادامه کار میدان هوایی قرار است برگذار گردد  ما نیز خود را به این محل رسانده  تا از چند چون ماچرا شما عزیزان دور از وطن را مطلع سازم.

1- شما خوانندگان محترم نیز ضمن ابراز نظر این اقدام اهالی گردن سه پايه را مورد تحلیل خود قرار بدهید . که این کار آنها درست است یانه ؟ اگر نیست باید تا ابروی بیشتر این محل نرفته بزرگان که در گوشه کنار دنیا هستید در تماس شوید تا هر چه زود تر این پروژه روند طبیعی خود را طی کند و الا بد خاهان کمی نیستند بیکار هم نمی نشینند تا از این آب گل آلود ماهی مراد را صید کند  ارزوی چنین روری را دارند .

مطمنا نظرات شما در افکار عمومی تاثر گزار خواهند بود و ما را نیز در ادامه کاری مان که همان آبادانی جاغوری زیبا و  اطلاع رسانی است  یاری خواهند کرد .

2 - اقای ظفر شریف متوجه باشد ومسولیت خود را در قبال پروژه های عام المنفعه در جاغوری درک کند  با این ادم های فرصت طلب طوری برخورد نکند که  خودش نیز خدای نخواسته قاطی این ماجرا حساس شود . در کشوری که قانون وجود دارد  وشما نیز خود را مجری این قانون می داند  روند طی کردن این مراحل برای حل این گونه پرونده ها سوال برانگیز است .

اولا اگر این ها شکایت داشتند تا به حال کجا بودند ؟

دوما : اگر شکایت دارند بروند شکایت شان را از مجرایی فانون پی گیری کند  نه اینکه در مقابل قانون و مردم جاغوری گستاخی نموده طبل هل من مبارز را سر بدهند .

ثالثا : تا زمانیکه مرجع قانونی دستور توقف این پروژه نداده  نباید کار آن ها تعطیل می شد .

رابعا : ظفر شریف ولسوال محترم جاغوری از خاندان خوانین سابق دارای حسن سابقه است کار نامه چندان بدی ندارد  برخورد مسالمت آمیز شان با مردم قابل تقدیر است . ولی روش برخورد شان با مسایل به صورت کهنه وقدیمی است . طفر شریف باید بدانند که همه چیز عوض شده ایشان نیاز مند شدید است که متدهای خود را در قابل حل چنین مسایل حتما باید عوض کند والا  ممکین است در آینده نزدیک برای شان دچار درد سر شوند .

چون عصر مدیران ومجرایان با کفایت است و ...

طبق پلان وزارت محترم هوا نوردي کار پروژه ميدان هوايي جاغوري که خبر آن در برج 8 سال کذشته رسیده بود عملا در حدود يکما پيش اغاز گرديد در فاز اول احاطه ان که بطول ۱۵۰۰ متر است در دستور کار قرار داشت که  تقريبا رو به اتمام است  و قرار بود بعد از اتمام ان خط رنوي ساختمانهاي هوا شناسي نيز اغاز گردد که با ممانعت مردم قريه گردن سه پايه  متوقف شد.

دراين مورد مردم ولسوالي جاغوري  به دعوت ولسوال جاغوري در محل ميدان هوايي جمع گرديدند و با مردم محل گفتگو نمودند .

اقاي رضواني  يکي از علماي مردم محل منطقه  است گفت : ما مردم منطقه متضرر گرديه ايم و ملک شخصي ما را ميدان هوايي ساخته است.

مردم جاغوري دراين جلسه خواستار ادامه کار ميدان بوده پروزه ميدان هوايي را يک کار عام المنفعه دانسته مردم منطقه سه پايه را به ارامش دعوت کردند . 

اقاي ظفر شريف ولسوال جاغوري گفتند ما بخواطر که اين پروژه عام و براي جاغوري بسيار اهميت دارد مردم جاغوري را طلب کردم تا پا درمياني کرده اين مشکل را حل کند. و از مردم محل خواستند تا مشکل تراشي نکنند و اجازه دهند کار پروزه ادامه يابد.

دراين ميان اقاي شکرالله حيدري نماينده شوراي علماي جاغوري گفت: اگر کار پروزه تعطيل شود ضرر بزرگي به مردم جاغوري وارد شده و دراين ميان مسوليت ان بدوش شما مردم خواهد بود ما امروز بحسن قومي در خانه شما امده ايم دعواي شما و خواست شما مورد احترام مردم جاغوري است چون شما هم جز مردم جاغوري هستيد.  ولي توقف کار ميدان عاقلانه و بنفع مردم جاغوري نيست .

شما اگر با دولت دعواي ملکيت داريد با ارايه سند ما هم با شما هم دست و همکار هستيم  و در صورتيکه شما ذي حق باشيد بايد دولت ضرر وارده شما را جبران کند.

اقاي رحماني بابه هم  گفتند : مردم شريف گردن سه پايه نبايد با توقف کار بهانه بدست بد خواهان جاغوري بدهد و بايد با مردم جاغوري در تکميل اين پروزه همکاري نمايند. 

يکي از اهالي مردم منطقه سه پايه گفت: اگر مردم جاغوري خواهان ادامه کار ميدان هوايي هستند بايد براي مردم سه پايه گردن پول جمع کنند و پول بدهند.

ولي مردم سه پايه گردن همچنان به خوست خود ادامه داده خواهان جدي توقف کار ميدان هوايي بودند که جلسه بدون کدام نتيجه ختم شد.
در همين مورد روز يک شنبه هفته آینده  جلسه بزرگتري از مردم جاغوري تشکيل خواهند شد  در این مورد تصميم نهايي را خواهند گرفت. 

هشدار دانشجویان معترض به خو دسوزی در مقابل وزارت تحصیلات

دانشجویان دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه کابل، صبح دیروز ) سه شنبه، 4 سرطان( با تجمع در مقابل
پارلمان، با صدور قطعنام های خواهان تطبیق فیصل ههای هشتمین روز اعتصا بشان شدند. آ نها اعلام کردند که
اگر مقامات مسئول به خواست ههای آنان توجه نکنند، ای نبار دست به اقدامات مدنی جدی تری خواهند زد. آ نها هشدار میدهند که در صورت ادامۀ این روند، اقدام به خودسوزی خواهند کرد.
دانشجویان دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه کابل چندی پیش در اعتراض به وجود تبعیض و فساد در این دانشکده
دست به تحصن و اعتصا ب غذایی زده بودند. در هشتمین روز این اعتصاب، حضورعبیدالله عبید، وزیر تحصیلات
عالی کشور، داکتر اسپنتا و پوهاند نعم تالله شهرانی در جمع دانشجویان و سپردن وعدۀ پذیرفت هشدن تمامی خواست ههای آنان باعث پایا نیافتن این اعتصاب شد. طبق وعدۀ آنان قرار شد آقای فاروق عبدالله، رییس دانشکدۀ علوم اجتماعی از سمت خود برکنار و استاد فیصل نیز از دانشکدۀ علوم اجتماعی به دانشکدۀ هنرها منتقل شود.

دانشجویان معترض، حضور رییس و استاد نامبرده را مانع اساسی آوردن اصلاحات در این دانشکده م یدانستند. چند روز پس از شکست هشدن اعتصاب، وزیر تحصیلات عالی برخلاف آ نچه که توافق کرده بود، اعلام کرد هیچ تغییری در کادر این دانشکده به وجود نیامده است. پس از گذشت نزدیک به یک ماه از اعتصاب دانشجویان،
آ نها م یگویند که هی چیک از فیصل ههایی که در روز هشتم اعتصاب آنان صورت گرفته، عملی نشده و به جای آن مقامات با وار دکردن اتهامات گوناگون، قصد منحرف کردن اعتراض مدنی آنان را دارند.
دانشجویان معترض در قطعنامۀ خود نسبت به توهین های وارده توسط رییس دانشکده و استاد فیصل انتقاد کرده   و خواهان اثبات ادعاهای آنان شد هاند. این دانشجویان در مورد اتهام توهین به ثقافت اسلامی از سوی آنان نیز
واکنش نشان داده و آن را رد می کنند. در قطعنامۀ آنان آمده است که « این امر تهمت است و ما همه مسلمان
هستیم و معتقدیم که ثقافت اسلامی، چتر کلانی است که همۀ مذاهب را تحت پوشش قرار می دهد و ما نیز پایبند به اصول و ارز شهای والای اسلامی هستیم. ما هرگونه اهانت به ثقافت اسلامی را مغایر دین مقدس اسلام می دانیم و توهین کننده را مستحق مجازات. » این دانشجویان اتهام وابستگی به گرو هها و کشورهای بیگانه را نیز رد می کنند و می گویند که تنها به دنبال برآورد ه شدن خواستهای صنفی خود اند. آ نها مهمترین خواستۀ خود را آوردن اصلاحات در دانشکدۀ علوم اجتماعی عنوان می کنند و درخواست برکناری رییس و استاد فیصل را نیز گامی برای رسیدن به اصلاحات می دانند.
در نهایت، دانشجویان معترض یک بار دیگر بر تطبیق فیصله های صورت گرفته در روز هشتم اعتصاب شان
تأکید کردند و هشدار دادند که در صورت عدم تطبیق فیصله ها اقدام به خو دسوزی خواهند کرد.

در بند آخِر قطعنامۀ آنان آمده است: «در صورت عدم تطبیق فیصله های
صورت گرفته به زودترین وقت، ما به حرکتهای مدنی در چهارچوب قانون اساسی و سایر قوانین نافذۀ کشور
ادامه می دهیم.
اگر به حرکتهای مدنی ما توجه نشود ، در آن صورت ما حاضر هستیم از راه های دیگر خواستهای صنفی
خویش را مطالبه نماییم، از جمله اینکه ما محصلان اقدام به انفکاک تحصیلی خویش از دانشگاه نموده و در قدم
بعدی دهنهای خویش را دوخته و تعداد دیگری از ما در مقابل وزارت تحصیلات عالی خویشتن را به آتش خواهند
کشید تا به تمام دنیا نشان دهیم و وجدا نهای بیدار و همۀ عدالت خواهان را آگاه سازیم که درین جا هیچ گوش شنوا و چشم بینایی وجود ندارد که به صدای عدالت خواهانه و حق طلبانۀ دانشجویان توجه کند و این نکته را اعلام میداریم که مسئولیت آن به دوش مقامات مسئول خواهد بود.

سه پرسش مهم و پاسخهاي آن راجع به مهدويت

باسمه تعالي

سالروز ميلاد يگانه منجي عالم بشريت حضرت صاحب الزمان(عج) مبارك باد!

ضمن عرض تبريك ميلاد مسعود حضرت صاحب الزمان(عج) به شما دوستان و همه شيعيان و عدالت طلبان جهان،سه پرسش مهم راجع به مهدويت همراه با پاسخ آن را خدمت شما تقديم مي كنم.

سه پرسش مهم در مورد مهدويت و پاسخهاي آن:

۱- آيا مساله مهدويت تنها در دين اسلام و مذهب شيعه مطرح است؟

۲- آيا كساني ديگري هم غير از امام زمان (عج) در پرده غيبت هست؟

۳- آيا رابط امام زمان و مردم در عصرغيبت صغري چه كساني بوده اند؟

پاسخ پرسش اول:

مساله موعودگرايي و اينكه فردي از جنس بشر در آخرالزمان آمده و به عنوان منجيي جامعه بشري ، آنها را از ضلالت و گمراهي و از دست حكام جور نجات مي بخشد، در همه اديان آسماني و حتي غيرآسماني مطرح است. از اين آموزه تحت عنوان «موعودگرايي» و يا «منجي گرايي» ياد مي گردد.اديان يهوديت و مسيحيت و زرتشت و نيز بوديسم در اصل اعتقاد به موعودگرايي با دين اسلام اشتراك دارند. هرچند از نظر مصداقي و اينكه آن منجي چه شخص و با چه صفاتي مي باشد؟ و از كجا و كي ظهور مي كند؟ از نظرعقيدتي اختلاف ديدگاه دارند.

در دين مبين اسلام مساله موعودگرايي به صورت واضح و شفافتري نسبت به اديان ديگر مطرح است.در دين اسلام از اين آموزه به صورت مشخص تحت عنوان «مهدويت» ياد مي شود. يعني در اسلام اعتقاد همه فرق اسلامي براين است كه آن منجي موعود، اسم مباركش مهدي و از تبارقريش است. بسياري از بزرگان فرق اسلامي سني مذهب همانند شيعه تولد آن حضرت را نيز قبول دارند.براي اثبات اين مطلب از منابع اهل سنت به آدرس زير مراجعه شود.http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=22967)).

اما برخي از فرق اسلامي تولد حضرت را منكر هستند. مذهب تشيع اثناعشري مي گويند كه حضرت تولد يافته و هم اكنون در پرده غيبت به سرمي برد.حضرت امام زمان(عج) در اوايل و زمان غيبت صغري با افراد صالح و با نواب خاص خود در ارتباط بوده است.در دوران غيبت كبري نيز برخي از بزرگان ديني و افراد صالح با حضرت در ارتباط بوده وهستند.(حديث شريف كه مي فرمايد ادعاي ارتباط را تكذيب كنيد ناظر به جنبه عمومي آن و جلوگيري از سوء استفاده است).

حضرت امام مهدي (عج) هم اكنون همانند حضرت خضرنبي (ع) و در كنار ايشان به رتق و فتق امور جهان هستي و شيعيان مشغول است.

پاسخ پرسش دوم:

غير از حضرت مهدي موعود كساني ديگر هم هستند كه همانند آن حضرت در پرده غيبت هستند. در قرآن كريم به اين مساله اشاره شده است كه كساني هستند با همين بدن جسماني و مادي خود در پرده غيبت هستند.همانند الياس و ادريس پيغمبر و حضرت عيسي مسيح و  نيز حضرت خضرنبي (ع) كه در قرآن كريم ازحضرت موسي (ع)‌به عنوان مصاحب و همسفر وي ياد شده است.در اين مورد به كتابخانه تخصصي مهدويت با اين آدرس مراجعه كنيد.http://www.m-mahdi.info/farsi/books/159/005.htm).

بنابراين اعتقاد به زنده بودن برخي از افراد بشري و در پرده غيبت قرارداشتن آنها با همين بدن جسماني منحصر به تشيع و تنها راجع به حضرت مهدي (عج) نيست بلكه در تاريخ و اديان آسماني سابقه دارد و مورد تاييد قرآن كريم و احاديث صحيحه نبوي نيز مي باشد. بلي ممكن است برخي بپرسند و يا خدشه كنند كه اين امر از نظر علمي امكان پذير نيست، اما درجاي خود به اين خدشه نيز پاسخ گفته شده و اثبات شده است كه محال وبعيد نيست در صورتيكه شرايط فراهم باشد و مقتضي حيات طولاني موجود و مانع بريدن حيات مفقود باشد كسي بتواند ساليان دراز و مدتهاي طولاني عمر كند.

پاسخ پرسش سوم:

از زمان حضرت امام صادق (ع) به بعد كه حكومت به دست عباسيان افتاد،حاكمان عباسي براي اينكه خيال شان از ناحيه امامان شيعه كه تنها افرادي لايق و مورد توجه مردم و مسلمانان بودند، راحت باشد آنان را يا زنداني مي كردند، همانند امام كاظم (ع) كه چندين سال در زندان بوده است و يا از نزديك زير نظر مي گرفتند، همانند امام رضا(ع) و يا هم محصور كرده و در پادگان نظامي زير نظرگرفته اند، همانند امام هادي و امام حسن عسكري (ع). در همه اين دوران مردم و شيعيان با امامان معصوم خود از طريق بزرگان ديني شيعه و نمايندگان خاص آنها در ارتباط بوده اند.در اين دوران مساله نيابت خاصه يعني افرادي مشخص كه منصوب از ناحيه امام(ع) براي نيابت بوده اند وجود داشته است. و حتي زماني كه حضرت امام زمان(عج) به دنيا آمد چون خانواده ايشان در حصر نظامي زندگي مي كردند و لذا بسياري از مردم و دولتيها متوجه تولد ايشان نشدند، فقط نزديكان امام (ع)‌ و نيز بزرگان شيعه و نواب خاص آن حضرت متوجه بودند. از زمان شروع غيبت صغري كه از سال 260 شروع مي شود و امام زمان در آن زمان 5 سال سن بيشتر نداشته است، بازهم عامه مردم از طريق همين نواب خاصه كه رابطان امام حسن عسكري(ع) و امام هادي(ع) با مردم بوده اند و براي مردم و شيعيان شناخته شده و مورد اطمينان و وثوق بوده اند، به نيابت خاصه از امام زمان (ع) با آن حضرت در ارتباط بودند. در تمامي طول غيبت صغري عامه مردم مشخصا توسط چهار نايب و رابط مشخص با امام زمان (ع) در ارتباط بوده اند.كه به عنوان نواب اربعه ياد مي شوند.

براي آشنايي بيشتر با اين افراد به اختصار به معرفي آنها نيز پرداخته مي شود:

نواب اربعه يا نايبان خاص امام زمان(عج)

نایبان خاص حضرت امام مهدى(عج) در دوران غیبت صغرى، چهار تن از اصحاب با سابقه امامان پیشین و از علماى پارسا و بزرگ شیعه بودند كه «نوّاب اربعه» نامیده شده‏اند. اینان به ترتیب زمانى عبارت بودند از:

1 - ابو عَمرو عثمان بن سعید عَمرى،

2 - ابو جعفر محمد بن عثمان بن سعید عَمرى،

3 - ابوالقاسم حسین بن روح نوبختى،

4 - ابو الحسن على بن محمد سَمَرى.

1-   عثمان بن سعید: از قبیله بنى اسد بود و به مناسبت سكونت در شهر سامرّأ، «عسكرى» نیز نامیده مى‏شد.عثمان بن سعید قبلاً نیز از وكلا و یاران مورد اعتماد حضرت امام هادى و حضرت امام حسن عسكرى - علیهما السلام - بوده است. «احمد بن اسحاق» كه خود از بزرگان شیعه می‏باشد، میگوید: روزى به محضر امام هادى رسیدم و عرض كردم: من گاهى غایب و گاهى (در اینجا) حاضر و وقتى هم كه حاضرم همیشه نمى‏توانم به حضور شما برسم. سخن چه كسى را بپذیرم و از چه كسى فرمان ببرم؟ امام فرمود: «این ابو عَمرو (عثمان بن سعید عَمرى)، فردى امین و مورد اطمینان من است، آنچه به شما بگوید، از جانب من می‏گوید و آنچه به شما برساند، از طرف من میرساند».

احمد بن اسحاق می‏گوید: پس از رحلت امام هادى - علیه السلام - روزى به حضور امام حسن عسكرى - علیه السلام - شرفیاب شدم و همان سؤال را تكرار كردم.حضرت مانند پدرش فرمود: این ابو عَمرو مورد اعتماد و اطمینان امام پیشین، و نیز طرف اطمینان من در زندگى و پس از مرگ من است. آنچه به شما بگوید از جانب من مى‏گوید و آنچه به شما برساند از طرف من می‏رساند.[ طوسى،، الغیبه، ص .215]

2-   محمد بن عثمان بن سعید عَمرى: محمد بن عثمان نیز همچون پدر، از بزرگان شیعه و از نظر تقوا و عدالت و بزرگوارى مورد قبول و احترام شیعیان و از یاران مورد اعتماد امام عسكرى - علیه السلام - بود، چنانكه حضرت در پاسخ سؤال «احمد بن اسحاق» كه به چه كسى مراجعه كند؟ فرمود: عَمرى (عثمان بن سعید)، و پسرش، هر دو، امین و مورد اعتماد هستند، آنچه به تو برسانند، از جانب من میرسانند، و آنچه به تو بگویند از طرف من می‏گویند. سخنان آنان را بشنو از آنان پیروى كن، زیرا این دو تن مورد اعتماد و امین منند. پس از درگذشت عثمان، از جانب امام غایب توقیعى مبنى بر تسلیت وفات او و اعلام نیابت فرزندش «محمد» صادر شد.«عبد الله بن جعفر حِمیَرى» مى‏گوید: وقتى كه عثمان بن سعید در گذشت، نامه‏ اى با همان خطى كه قبلاً امام با آن با ما مكاتبه می‏كرد، براى ما آمد كه در آن ابو جعفر (محمد بن عثمان بن سعید) به جاى پدر منصوب شده بود. [طوسى،، همان كتاب، ص 220 - بحار الأنوار، ج 51، ص .349] همچنین امام، ضمن توقیعى در پاسخ سؤالات «اسحاق بن یعقوب»، چنین نوشت: خداوند از عثمان بن سعید و پدرش، كه قبلاً مى‏زیست، راضى و خشنود باشد. او مورد وثوق و اعتماد من، و نوشته او نوشته من است. او پیش از مرگ، از تاریخ وفات خود خبر داد، و دقیقاً در همان تاریخى كه گفته بود، در گذشت.

3-   ابو القاسم حسین بن روح نوبختى: در روزهاى آخر عمر ابو جعفر، گروهى از بزرگان شیعه نزد او رفتند. او گفت: چنانچه از دنیا رفتم، به امر امام، جانشین من و نایب امام «ابو القاسم حسین بن روح نوبختى» خواهد بود. به او مراجعه كنید و در كارهایتان به او اعتماد نمایید. [طوسى،، همان كتاب، ص 226 و 227 - بحار الأنوار، ج 51، ص .355}.

4-   ابو الحسن على بن محمد سَمَرى: به فرمان حضرت امام عصر (ع) وبا وصیت و معرفى نوبختى، پس از حسین بن روح، على بن محمد سمرى منصب نیابت خاص و اداره امور شیعیان را عهده دار گردید.سمرى از اصحاب و یاران امام عسكرى - علیه السلام - بوده است. او تا سال 329 كه دیده از جهان فرو بست، مسئولیت نیابت و وكالت خاص را به عهده داشت.چند روز پیش از وفات او توقیعى از ناحیه امام به این مضمون خطاب به وى صادر شد: اى على بن محمد سمرى! خداوند در سوك فقدان تو پاداشى بزرگ به برادرانت عطا كند. تو تا شش روز دیگر از دنیا خواهى رفت. كارهایت را مرتب كن و هیچ كس را به جانشینى خویش مگمار. دوران غیبت كامل فرا رسیده است و من جز با اجازه خداوند متعال ظهور نخواهم كرد و ظهور من پس از گذشت مدتى طولانى و قساوت دلها و پر شدن زمین ازستم خواهد بود. افرادى نزد شیعیان من مدّعى مشاهده من (ارتباط با من به عنوان نایب خاص) خواهند شد. آگاه باشید كه هر كس پیش از خروج «سفیانى» و «صیحه آسمانى» چنین ادعایى بكند، دروغگو و افترا زننده است و هیچ حركت و نیرویى جز به خداوند عظیم نیست. [. طوسى،، الغیبه، ص 242 و 243 - مجلسى،، بحار الأنوار، ج 51، ص 361] در ششمین روز پس از صدور توقیع، ابو الحسن سمرى از دنیا رفت. پیش از مرگش از وى پرسیدند: نایب بعد از تو كیست؟ پاسخ داد: اجازه ندارم كسى را معرفى كنم. با در گذشت ابو الحسن سمرى دوره جدیدى در تاریخ شیعه آغاز گردید كه به دوران غیبت كبرى معروف است.

از اين زمان به بعد براساس حديث شريف از ناحيه امام زمان (عج) كه مي فرمايد « اماالحواث الواقعه فارجعوا فيها الي روات احاديثنا» بايد به نواب عام آن حضرت كه فقها و مجتهدين جامع الشرايط هستند مراجعه كرده و مشكلات ديني خود را از اين طريق حل كرد.

به اميد روزي كه غيبت كبري خاتمه يافته و انتظار به سرآيد، خورشيد عالم تاب امامت از پرده غيبت سر برآورده و عالم را با نور پرفروغ خويش روشناي بخشد.

والسلام علیکم و علی جمیع عبادالله الصالحین

« خدا کُنه بیایی، بی تو سحر کی موشه!؟!»



سالروز پیدایش انسان کامل، بر چشم به راهان ظهورش مبارکباد!

تقدیم به تک سوار جاده ای انتظار، که دیدگان ناقابل ما به شوق دیدارش سُوسُو می زند!

 

« خدا کُنه بیایی، بی تو سحر کی موشه!؟!»


شاو تاریک ازموو، بی تو سحر کی موشه

این بی خبر زمانه، بی تو خبر کی موشه

ادامه نوشته