یک کشتی حامل پناهجویان که از اندونیزیا راهی استرالیا بود ، در اب غرق شده است.

یک کشتی حامل پناهجویان که از اندونیزیا راهی استرالیا بود ، در اب غرق شده است. به اساس گزارشها این کشتی هفتاد ودو سرنشین عمدتا افغانی داشت در مسیر استرالیا دراب غرق شده است. مقامات در اندونیزیا میگویند که تنها چهارده تن از سرنشینان این کشتی ازسوی نیروهای امداد اندونیزیایی نجات داده شده وبقیه هنوزهم مفقود هستند.

این کشتی حامل پناهجویان روز چهارشنبه از اندونیزیا به سوی استرالیا حرکت کرده بود. یک تن از سرنشینان این کشتی از غرق شدن نجات یافته است میگوید که بعد از بیست وچهارساعت کشتی انان شکسته و به دریا غرق شده است. نيروهاى بحرى اندونيزيا گفته اند که عملۀ نجات تنها ١٤ تن از سرنشینان این کشتی را نجات داده اند، که همه گی افغان هستند و متباقى که شامل تعدادى از افغان ها و اتباع کشورهاى ديگراند، در آب مفقود گرديده اند. مقامات محلى گفته اند که ماهيگيران منطقه، در مورد غرق شدن اين کشتى به پوليس معلومات داده بودند. ازسویی هم گزارشهایی تائید ناشده حاکی از ان است که حدود پنجاه جسد نیز تا اکنون کشف شده است اما در مورد هویت اجساد تا اکنون معلومات دقیق در دست نیست.  اندونيزيا با داشتن بيش از ١٨ هزار جزيره، راه مهم مهاجرين غيرقانونى به استراليا محسوب ميشود و همه ساله هزاران تن، با استفاده از اين راه خود را به استراليا ميرسانند. سفر به صورت غیرقانونی به استرالیا که همواره ازطریق ابها وبا استفاده از کشتیهای کهنه صورت میگیرد برای مهاجرین فوق العاده خطرناک است. تا اکنون صدها نفر در جریان مهاجرت به استرالیا بدلیل استفاده از کشتیهای کهنه درابها غرق شده اند. ازسویی هم حکومت استرالیا از تاریخ سیزده اگیست سال دوهزار وچهارده به بعد تصمیم گرفته است که تمامی  پناهجویانی را که به صورت غیر قانونی وارد این کشور میشوند را به جزایر نارو مانوس بفرستد. مهاجرینی که به جزایر نارو  ومانوس فرستاده میشوند باید سالها انتظار بکشند تا درخواست های پناهنده گی انان ازسوی مقامات مسئوول مورد ارزیابی قرار گیرد. به تازه گی حکومت استرالیا اعلام کرد که این کشور در نظر دارد همکاران منطقه ی بیشتری را در منطقه اسیا پاسفیک پیدا کند که بتواند استرالیا را در قسمت بررسی درخواست های پناهجویان کمک کند.


 

متاسفانه باز هم قتل در جاغوری صورت گرفت !

با عرض سلام  خدمت تمام بینندگان این وب !

متاسفانه بازهم  قتل در جاغوری صورت گرفت  این بار برادر بزرگ تر با ضرب چاقو،  کاری برادر کوچک تر را،  یکسره کرد.  این عمل ضد انسانی وضد همه چیز ، در قریه داود  ولسوالی جاغوری صورت گرفته که معلومات و توضیجات مفصل چند چون ما جرا را  میخوانید.

طبق گزارش که همکار ما در رادیو پیام جوان تهیه نموده با آقای کریم حسینی  آمر امنیت  جاغوری مصاحبه را انجام داده است.

آقای کریم حسینی  آمر امنیت  در جاغوری می گوید : متاسفانه بازهم ما با یک حادثه ناگوار فامیلی بر خورده ایم که قرار راپور تلفنی از شفاخانه شهدا حوالی ساعت ۳:۳۰ امشب یعنی موقع اذان صبح روز سه شنبه ۱۸ سرطان ۱۳۹۲ در قریه داود ولسوالی جاغوری یک قضیه قتل رخ داده است و یک نفر جانش را از دست داده است.

به گفته آقای کریم حسینی آمر امنیت  ولسوالی جاغوری شخصی به نام مشتاق فرزند جمعه خان برادر خوردتر از خود را به نام محمدحسین فرزند جمعه خان با ضرب بیش از ۱۰ چاقو در اطاق خوابش به قتل رسانیده و قاتل از تاریکی شب استفاده نموده و فعلا متواری می باشد که قضیه تحت بررسی قرار دارد.

به گفته آمر امنیت ، ما  و کارمند جنایی و نوکروال جنایی   در شفاخانه  مراجعه نمودیم و به اساس پرس و پال که با پدر و برادر خورد مقتول داشتیم آنها گفتند که به خاطر مشاجره لفظی دوبرادر دیروز بخاطر ایجاد یک خانه، قاتل عقده به دل شده و از تاریکی شب استفاده نموده و برادر خورد که ۲۳ سال داشت را به قتل رسانیده است و خود قاتل ۲۶ ساله می باشد

آقای کریم حسینی  به روحانیون و یا کسانی که در جامعه مورد اعتماد مردم می باشد می گوید که بیشترین نقش را در از بین بردن چنین چالشها  دارند و باید در این زمینه اقدام نماید و مردم و خصوصا قشر جوان را از چنین امری باز دارد

همچنان قابل یاد اوری اینکه در سال 2006 در اثر انفجار نارنجگ در منطقه چهل باغتوی پشی یک دختر همراه مادرش کشته شده بود که از آن سال تا حالا این  چهل و چهارمین  قتل است که در ولسوالی جاغوری اتفاق افتاده است . .

محمدعلی “رحمانی " رادیو پیام جوان داود ولسوالی جاغوری ”

یاد یار...نوشته پنجم!

                                                   بنام خداوند!

تا به هم اکنون نیز صدای خواهرم در گوشم می پیچد که به کرات از م پرسیده بود :«  او برار باز هم  ترا خواهم دید؟.. باز هم اوغان ستان میا یی..؟!» برایش میگویم : خواهر جان؛ شما دعا کنید؛ باز هم توفیق دیدار حاصل خواهد شد.. بر میگردم..! می پرسد: « برار جان؛ کی..؟!» مانده ام که به  این جفت چشمان مضطرب و مهربان؛ چی جواب بدهم..! میدانم که این اضطراب تنها منوط به خواهر من که نیست. میلیون ها انسان در این سرزمین چنین؛ شب و روز را خویش با اضطراب و دلهره سپری مینمایند. حتی این اضطراب یک پدیده عادی به نظر میرسد.! بیش از بیست سال درد فراق و دوری بین  عزیزان وابسته در این کشور، یک امر معمول به نظر میرسد!. این کشور و سرزمین، سرزمین رنج است؛ رنج و درد آدمی! فراق برادر و خواهر؛ زن و شوهر؛ مادر و فرزند و...

ادامه نوشته

هوا طوفانی است و...

هوا طوفانی است و قریه و قشلاق میلرزد

درخت و سبزه زار و گندم ییلاق میلرزد


ادامه نوشته

یاد یار...نوشته چهارم!

بنام خداوند!

                                                     یاد یار، ایران من!                       « سفرنامه نوشته چهارم!»

   تاکسی حامل من با سرعت نی چندان زیاد، خیابان های کابل را یکی پی هم، پشت سر میگذارد. و من غرق در دنیای  خاطرات  از گذشته ها ی نه چندان دور خویش ...آ..خ.. خدای من! این جا دانشگاه هوایی کابل است..؟ به راستی که  این جا روز و روز گاری چند، برایم همچون  خانه یی  بوده است، که من در ان چیز ها یی آموخته، و در محیط آن نفس کشیده ام. با یک عالمه بچه ها « دانشجویان» و مرحوم زر پاشا و..!.. خیابان ها یکی پی دیگر طی میشوند و.. بعد، گردنه باغ بالا؛ دانشگاه پل تکنیک« پلتخنیک»، سیلو مرکز...و کمی آنطرف تر افشار عزیز..! .این ها هر کدام برایم یک عالمه خیال اند و  خاطره!.  چه خاطره شیرین و دل انگیز، و فراموش نا شدنی یی..انگار همین دیروز بود!

ادامه نوشته

استرالیا به دنبال همکاران منطقه ی برای  پروسس درخواست پناهندگی پناهجویان در خارج از مرز استرالیا

حکومت استرالیا اعلام کرده است که این کشور درصدد است تا همکاران منطقه ی بیشتری را پیدا کند که بتواند این کشور را  در پروسس درخواست پناهندگی پناهجویان در خارج از مرز استرالیا کمک کند. مقامات در استرالیا می گویند که هدف ازین تصمیم برخورد هماهنگ ومنطقه ی با پدیده مهاجرت غیر قانونی به استرالیا می باشد.

در حال حاضر حکومت استرالیا در همکاری با  کشور پاپوا نیو جینی ونارو به اساس تفاهم نامه ی که قبلا به امضا رسیده است پناهجویان را به خاطر درخواست های پناهندگی شان به انجا می فرستد. اما بریندان اوکنر وزیر مهاجرت استرالیا روز دوشنبه دریک کنفرانس در بالی گفت  که کشورش درتلاش است تا همکاران منطقه ی بیشتری را در منطقه اسیا پسفیک شناسایی کند که بتواند استرالیا در خصوص بررسی درخواستهای پناهجویان همکاری کند.

هرچند وزیر مهاجرت استرالیا نگفت که با کدام کشور علاقه مند است که تفاهنامه امضا کند اما مقاما از کشورهای اسیا پسفیک مانند برونئی ، فیجی ، ساموا وجزیره سالومون در کنفرانس بالی حضور دارند. وزیر مهاجرت استرالیا همچنین گفت که  انان درنظر دارد که یک چهار چوب هماهنگ و ترکیبی منطقه ی را برای بررسی درخواست پناهجویان ایجاد کند. پیش ازین باب کار وزیر خارجه استرالیا نیز در همین کنفرانس گفته بود که استرالیا و اندونیزیا در نظر دارند که یکی از نمایندگی های پولیس مبارزه علیه تروریزم خود را سروسامان بدهد تا علیه قاچاقبران که مردم را  به صورت قاچاقی به استرالیا انتقال می دهند مبارزه کنند.

 ازسویی هم طبق اخرین گزارشها در ماه مارچ سال جاری حدود دوهزار ویکصد نفر به صورت غیر قانونی وارد خاک استرالیا شده اند که از اغاز سال جاری میلادی تا اکنون بیشترین امار می باشد. همچنین در سه ماه اول  سال جاری میلادی تعداد پناهجویانی که به صورت غیر قانونی وارد استرالیا شده اند نسبت به سالهای گذشته به مراتب بیشتر است. به اساس تازه ترین گزارشها دستکم سه هزار وششصد نفر طی سه ماه نخست سال جاری به صورت غیر قانونی وارد ابهای استرالیا شده اند.

در همین حال اندونیزیا می خواهد که از استرالیا درخواست نماید تا تعداد بیشتری پناهجویانی که در حال حاضر در اندونیزیا به سرمی برند را  از طریق مجراهای قانونی بپذیرند. حکومت اندونیزیا می گوید که در حال حاضر ده ها هزار نفر از کشورهای مختلف به شمول افغانستان ، پاکستان وسریلانکا در اندونیزیا تجمع کرده اند و منتظر فرصت برای ورود به استرالیا هستند. 

یاد یار...نوشته دوم!

بنام خداوند!

  یاد یار؛ ایران من! « سفر نامه؛ نوشته دوم!»

  افغانستان در زمره یکی عقب افتاده ترین کشور های جهان قرار دارد. استبداد خشن، متواتر و پیوسته قبیله ی مذهبی، این سرزمین را به زانو در آورده است! این سرزمین با داشتن پیشینه درخشنده  تاریخی خویش، در سده های اخیر همواره میدان کشاکش و جنگهای خون بار و ویران کننده قبیله ی و مذهبی بوده است! شالوده تمدن و مدنیت در این سرزمین از بنیاد فرو ریخته، و حال همچون ویرانه تاریخی بیش به نظر نمیرسد..! به اضافه  آثار ویرانی جنگ های بیش از سه دهه در پایتخت آن،  سایه شوم وحشت از سیستم  رادیکالیزم اسلامی و حاکمیت طالبانیزم را از در و دیوار پایتخت آن به خوبی حس مینمایم. چهره  آدم های این شهر در مرز میان ترحم و وحشت برایم به تجسم می نشینند. چهره های سیاه سوخته، تکیده و لاغر، با انبوهی از ریش و پشم، هم ترحم بر انگیز اند و هم وحشت زا. هم طالب اند و هم ملت وا مانده و فقیر. هم تروریست و انتحاری مینمایند و هم جامعه به نان شب خویش وامانده و..! .. چه بگویم که استبداد مذهبی و مذهب استبدادی در این بادیه چه ها که نکرده است..!.. بگذریم...

ادامه نوشته

یاد یار... نوشته اول!

بنام خداوند!

                                            یاد یار، ایران من!                 « سفر نامه، نوشته اول»

این سرزمین را دوست میدارم؛ همچون تن خویش و  پیکر خویش؛  حتی والاتر از آن؛ همچون مادر..! مقدس است  این   بادیه برای من! کوه های سر به فلک کشیده وی غرور من اند و حیثیت من، هندو کش، پامیر، بابا، البرز... دماوند و..! قامت بلند از سپیدی، به زیبایی برف های ترد فصل زمستان. پاکیزه و سپید؛ سپید ی سپید؛- همچون محاسن  مردان پخته، کاردان و اندیشمند تاریخ این بادیه و سرزمین مقدس...!.. و جاری از سینه آن توفنده گی دریای پنج شیر.. هری رود، ارغند آب، هلمند و... .وسعت پهنای سینه وی را میستایم. بکوا، این کویر خشکیده، تفتیده، و ترک خورده،- و کویر لوت؛ باز گویی درد مندانه یک تاریخ مملو از درد- در پهنای وسعت یک سکوت؛-  سکوت تلخ تاریخی؛ سوخته در بیداد گه استبداد.. بکوا؛- این وسعت تاختن؛- تاختن صفار گونه دیگر، و لیث دیگر و ابومسلم دیگر و  افشار دیگر و...و خلیج اش را میستایم، و فارس بودن وی را به سجده مینشینم!

ادامه نوشته

متاسفانه باز هم قتل در جاغوری صورت گرفت !

با عرض سلام  خدمت تمام بینندگان این وب !

متاسفانه بازهم  قتل در جاغوری صورت گرفت  این بار برادر بزرگ تر با ضرب چاقو،  کاری برادر کوچک تر را،  یکسره کرد.  این عمل ضد انسانی وضد همه چیز ، در قریه داود  ولسوالی جاغوری صورت گرفته که معلومات و توضیجات مفصل چند چون ما جرا را  میخوانید.

طبق گزارش که همکار ما در رادیو پیام جوان تهیه نموده با آقای کریم حسینی  آمر امنیت  جاغوری مصاحبه را انجام داده است.

آقای کریم حسینی  آمر امنیت  در جاغوری می گوید : متاسفانه بازهم ما با یک حادثه ناگوار فامیلی بر خورده ایم که قرار راپور تلفنی از شفاخانه شهدا حوالی ساعت ۳:۳۰ امشب یعنی موقع اذان صبح روز سه شنبه ۱۸ سرطان ۱۳۹۲ در قریه داود ولسوالی جاغوری یک قضیه قتل رخ داده است و یک نفر جانش را از دست داده است.


ادامه نوشته

سازمان ملل متحد با انتشار گزارش تازه ی اعلام کرده است که افغانها بزرگترین گروه پناهجویان به استرالیا

سازمان ملل متحد با انتشار گزارش تازه ی اعلام کرده است که افغانها بزرگترین گروه پناهجویان به استرالیا طی سال گذشته میلادی بوده است. به اساس گزارش سازمان ملل متحد در طول سال دوهزارودوازده میلادی سه هزار و هفتصد ونه تن از افغانها به خاطر دریافت پناهندگی به استرالیا در خواست داده اند. به اساس این گزارش پس از افغانستان سریلانکا و پاکستان بیشترین تعداد پناهجویان را در استرالیا داشته اند.

دریک گزارش تازه کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان یا ((UNHCR امده است که در امار پناهجویان افغان به استرالیا دریک سال گذشته دستکم سی وهفت درصد افزایش امده است. به اساس این گزارش افغانها همچنین بیشترین تعداد پناهجویان را در سطح جهان داشته است که در کل حدود سی وشش افغان در طول سال گذشته درخواست پناهندگی داده اند.

درین گزارش همچنین گفته شده که افغانستان در حال حاضر حدود دو اعشاریه پنج ملیون مهاجر دارد که در هفتاد ویک کشور جهان پراگنده اند اما بیشترین تعداد این مهاجرین درکشورهای همسایه افغانستان زنده گی میکنند.  درین گزارش همچنین گفته شده که در حال حاضر صدها تن از افغانها تلاش میکنند که با استفاده از راههای  غیر قانونی خود شانرا به استرالیا برسانند. هرچند حکومت استرالیا جدا مصمم است تا تمامی پناهجویانی را که به صورت غیر قانونی وارد این کشور می شوند را به جزایر نارو ومانوس بفرستد اما هنوز هم این روند همچینان ادامه دارد.

ازسویی هم مهاجرینی که به جزیره نارو مانوس فرستاده شده اند ازوضعیت رفاهی شان درین جزیره شدیدا ناراض اند.انان میگویند که درین کمپ ها به امکانات رفاهی وبهداشتی لازم دسترسی ندارند. عدم دسترسی به ابهای صحی ، عدم دسترسی به امکانات رفاهی وتاخیر در بررسی درخواست های پناهندگی انان از عمده ترین مشکلات پناهجویان در کمپ های نارو مانوس به شمار میروند.

پناهجویانی که درین کمپ ها نگهداری میشوند بارها تلاش کرده اند که ازین کمپ فرار کنند اما تلاشهای انان تا اکنون بی نتیجه بوده است. بتاریخ یازده ماه جاری نیز یک گروه پنچ از نفری پناهجویان تلاش کردند که از کمپ نارو فرار کنند. انان می گویند با وجودیکه شش ماه می شود درین کمپها نگهداری می شوند هنوز به درخواست های پناهنده گی انان هیچ توجهی صورت نگرفته است. ازسوی هم حکومت نارو اعلام کرده است که هفته اینده بررسی درخواست های پناهندگی پناهجویانی که درین کمپ نگهداری میشوند اغاز خواهد شد. طبق یک خبر دیگر یک پناهجوی ایرانی که در کمپ مانوس تحت باز داشت قرار دارد نیز چند روز قبل تلاش به خود کشی کرده است. 

نوروز در ايران و افغانستان؛ نكاتي در مورد تقويم رسمي دو كشور

بنام خدا

آغاز سال جديد خورشيدي و  نوروز 1392 هجري شمسي را ، به همه دوستان و هموطنان عزيز تبريك عرض مي كنم.ضمن آرزوي اوقات خوش، توام با سلامتي و توفيق بيش از پيش در سال جديد، براي همه عزيزان ، نكاتي را ، پيرامون آداب و رسوم نوروز در افغانستان و ايران، و ريشه تقويم رسمي دو كشور، خدمت تقديم مي نمايم.

مردم و دولت دو كشور جمهوري اسلامي ايران و افغانستان، بدليل رسميت تقويم هجري شمسي در اين دو سرزمين ، براي نوروز اهميت ويژه قايل اند.

نوروز در كشور جمهوري اسلامي ايران ، اما اهميت بيشتري دارد. تا جاي كه مي توان گفت تمامي برنامه ريزيهاي مردم از نظر كار و تلاش و امور اقتصادي، ديد و بازديدها، تفريحات سالانه، خريد البسه هاي شخصي و لوازم منزل و حتي ايجاد تغييرات در دكوراسيون خانه و... براي ايام نوروز صورت ميگيرد. از آخر برج دلو(بهمن) تقريبا برنامه ريزيها شروع مي شود. دولت با استفاده از رسانه هاي همگاني برنامه ريزيهاي خود را شرح مي دهد. مردم و دولت ، از اين برنامه ريزيها، تحت نام، برنامه ها و خريد شب عيد ياد مي نمايند. اين برنامه ريزيها، هنگام تحويل سال به اوج خود رسيده و تحويل سال، با مقدمات كه از پيش فراهم شده و از سوي نهادهاي دولتي و مردمي و حتي مذهبي نيز همراهي مي شود، با نيايش و توسل به ايمه معصومين (ع) آنهم‌ بيشتر در اماكن مذهبي، صورت مي پذيرد.

تعطيلات رسمي و غير رسمي نوروزي كه حدود دوهفته ادامه مي يابد،در روز 13 حمل كه تعطيل رسمي است به اوج خود مي رسد.مراسم جشنهاي سال نو، معمولا با برگزاري مراسم سيزده بدر به پايان مي رسد.

از آنجا كه بسياري از هموطنان ما نيز در اين كشور مهاجرهستند، ضمن اينكه فرهنگ بسيار نزديگ وحتي مي شود گفت واحد با ايرانيان دارند ، دقيقا همانند ايرانيان از نوروز استقبال مي نمايند.

مراسم نوروز در افغانستان اما ، متفاوت تر از ايران برگزار مي گردد. بزرگترين جشن نوروز در افغانستان تحت نام مراسم ميله گل سرخ برگزار مي شود. درسايه تحولات چندين ساله در اين كشور و فراز و فرودهاي سياسي ، و نيز باتوجه به تكثر قومي ، لساني و مذهبي،‌و وجود خرده فرهنگهاي متعدد، بخصوص فرهنگ شهري و روستايي ، مراسم نوروز نيز از عوامل فوق متاثر گرديده و با فرازو فرودهاي جدي همراه بوده است.

در پيش از زمان تجاوز ارتش سرخ، مردم افغانستان با استقبال خاصي به پيشواز سال جديد مي رفته اند. در زمان حاكميت چند ساله مجاهدين بصورت بسيار نمادين و خيلي كمرنگ اين مراسم برگزار مي شده است.در زمان حاكميت استبدادي طالبان، اين گروه برگزاري هر نوع جشن نوروزي را تقليد از ايرانيان و بدعت و حرام اعلام كردند. در حاكميت جديد اما، دوباره همانند سابق، بصورت رسمي و تشريفات خاص بخصوص در شهرهاي كابل و مزار شريف و ساير نقاط كشور ، از نوروز استقبال مي شود. چون كه تقويم رسمي افغانستان براساس هجري شمسي است، به همين دليل بسياري از فعاليتهاي اقتصادي و فرهنگي و علمي ... همزمان با آغاز سال جديد شروع مي شود.

از آنجا كه مراسم نوروز، يك مراسم ساليانه ملي است، طبيعي است كه همانند ساير كشورها، دولت و ملت دو كشور ايران و افغانستان نيز حق دارند، تعطيلات ساليانه و مراسم ويژه براي آغاز سال جديد داشته باشند.اما دو سوال ذيل كه يكي فرهنگي و ديگري مذهبي است، رخ مي نمايند كه بايد به آن پاسخ گفت:

1-    با توجه به اشتراك فرهنگي ايران و افغانستان از جمله اشتراك در تقويم رسمي،آيا آنطوريكه طالبان مي گفتند، جشن نوروز و تقويم هجري شمسي در افغانستان به تبعيت و تقليد از ايرانيان است تا به گفته آنان ناپسندو حرام باشد؟ يا نه ، جشن نوروز و تقويم هجري شمسي جزء فرهنگ اين مرز وبوم است و سابقه ديرينه در اين كشور دارد؟

2-    آنگونه كه ذكرش رفت، مردم در كشور جمهوري اسلامي ايران با دعاهاي مخصوص، تحويل سال را انجام مي دهند. در اينجا اين سوال مطرح است آيا اين كار از نظر شرعي درست است؟آيا دعاي مخصوص تحويل سال از جانب ايمه و قرآن مورد تاييد است؟

براي رسيدن به پرسشهاي فوق ، ادامه مطالب را در دو بخش ذيل ارايه مي نمايم.

1-    بررسي پيشينه تقويم هجري شمسي ، و تاريخ رسميت آن در دو كشور ايران و افغانستان

2-    بررسي سندي و محتواي دعاي تحويل سال

پاسخ سوال اول :در پاسخ به  سوال اول بايد گفت كه تقويم خورشيدي در افغانستان و نيز مراسم نوروز از سابقه ديرينه برخور دار است. با مرور به تاريخچه پيدايش گاه شمار هجري خورشيدي اين امر وضوح بيشتر مي يابد.تاريخچه پيدايش و نيز رواج تقويم هجري شمسي در افغانستان و ايران را با استفاده و اقتباس از مطالب نگاشته شده در سايت(calendar.ut.ac.ir/Fa/CalBase/Solarbase.asp) خدمت شما تقديم مي نمايم.

تقويم هجري شمسي

تقويم هجري شمسي برخلاف تصور،قدمت هزار و چندصد ساله ندارد، بلكه در همين دو قرن اخير تدوين شده است. اين تقويم را عبدالغفارخان نجم الدوله ( 1259 - 1326 ق) كه از اهالي اصفهان ايران بوده است استخراج كرده است. براي نخستين بار عبارت سال هجري شمسي 1265 در صفحات تقويم استخراج شده توسط فرد مزبور ، به چشم مي آيد. تا قبل از اين تاريخ، تقويمي كه اساس آن شمسي و مبداء آن هجرت حضرت محمد(ص) از مكّه به مدينه باشد، رايج نبوده است. مبدا تقويم هجري شمسي بُرجي، اول بهار سال شمسي است كه در آن هجرت حضرت محمد(ص( از مكّه به مدينه اتفاق افتاده است. اين مبداء مطابق روز جمعه 19 مارس 622 ميلادي(يولياني) است. آغاز يا لحظه تحويل سال، (لحظه عبور مركز خورشيد از نقطة اعتدال بهاري نيمكره شمالي) دقيقاً با محاسبات نجومي تعيين مي‌شود. به اين جهت، اولين روز سال هميشه بر روز اول بهار منطبق است. نام ماههاي اين تقويم(برجها)، به ترتيب همنام با دوازده صورت فلكي قديمي منطقه‌البروج است.(جدول 1)

رديف

نام

معني

1

حَمَل

بره

2

ثور

گاو

3

جوزا

دوپيكر

4

سَرَطان

خرچنگ

5

اسد

شير

6

سنبله

خوشه

7

ميزان

ترازو

8

عَقرب

كژدم

9

قوس

كمان، كماندار

10

جَدي

بزغاله

11

دَلو

آب‌دهنده، آبكش

12

حوت

دوماهي

 تقويم هجري شمسي برجي، در دوره دوم مجلس شوراي ملي ايران در ماده 3 قانون محاسبات عمومي، مصوب 21 صفر 1329 مطابق 2 حوت 1289، به عنوان مقياس رسمي زمان در محاسبات دولتي پذيرفته شده است. اما در افغانستان درسال ۱۳۴۰ هجری قمری/ ۱۳۰۱ش، در پی اصلاحاتی که امان‌الله‌خان در جامعه افغانستان صورت داد و بر اساس یکی از نظامنامه‌ هایی که دولت او صادر کرد، گاهشماری رسمی افغانستان هجری شمسی شد و برای نام ماه های سال نام های عربی صورت های فلکی منطقه‌البروج ( همان نامهاي رايج فعلي و مذكور در جدول 1) در نظر گرفته شد.

اين گاهشمار هرچند، از حيث مبداء تاريخي و نيز تعداد ماهها و روزهاي سال با تقويم رايج فعلي در دو كشور ايران و افغانستان يكي است.اما با تفاوتهاي بسيار اندك ، از حيث تعداد روزهاي ماهها، و از حيث نام با تقويم رسمي جمهوري اسلامي ايران همراه است. با تغييرات اعمال شده، در تقويم هجري شمسي برجي، تقويم رايج فعلي ، با تصويب دولت و شوراهاي ملي هركشور، در تاريخ و زمانهاي جداگانه ، رسميت يافته است.

تقويم هجري شمسي رايج فعلي

در ايران با ايجاد تغير در نامهاي عربي ، و دستكاري در تعداد روزهاي ماه، تقويم رايج فعلي پايه گذاري شد. این تقويم در ایران با تصویب مجلس شوراي ملي در 11فروردين 1304، گاه‌شمار رسمی کشور اعلام شد. اما در افغانستان ، در سال ۱۳۳۷ ‏خورشیدی مجلس ملی وقت افغانستان طول ماه های تعریف شده برای گاهشماری هجری خورشیدی ایران را ملاک قرار داد، و آرایه طول ماه های سال در گاهشماری هجری شمسی افغانستان همانند گاهشماری هجری خورشیدی ایران تعیین شد. اما نام ماه های سال همچنان نام صورت های فلکی منطقه البروج باقی ‏ماند.(منبع فوق).

هم اكنون تقویم رسمی كشورهاي ایران و افغانستان با تفاوت در اسامی ماه ها، از هر جهت گاهشماری یکسان به حساب می‌ آیند.(calendar.ut.ac.ir)

پس بنابراين كشور افغانستان از بدو تاسيس ، بطور مستقل براي خود تقويم داشته است. حتي چنانچه اشاره گرديد، تا قبل از يكسان سازي تقويم ايران و افغانستان، تعداد روزها نيز تفاوت داشته است.و امروزه حتي نام ماههاي رايج در تقويم افغانستان متفاوت و مستقل از نام ماههاي تقويم رسمي كشور ايران است.

 پاسخ سوال دوم :اما در پاسخ به سوال دوم بايد عرض كنم. هرچند كه نوروز و تحويل سال، بصورت جداگانه و مشخص جايگاهي در قرآن ندارد. اما در روايتي از معلي بن خنيس از امام صادق(ع)  به اعمال اين روز اشاره شده است كه در مفاتيح الجنان نيز آمده است. امروزه و قتي كه كاركردهاي آن را به عنوان يك سنت رايج در ميان بسياري از مسلمانان مي بينيم، نه تنها هيچگونه تضاد و مخالفت آن با دين و مذهب مشاهده نمي شود ، بلكه آداب و رسوم نوروزي ، در صورتي كه از افراطي گري و اسراف ها دوري شود، كاملا مورد تاييد و سفارش دين مبين اسلام خواهد بود. به همين دليل، از آن به عنوان عيد ياد مي شود.و تحويل سال با این دعای معروف « یا مقلب القلوب و الابصار، یا مدبر اللیل و النهار، یا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الا احسن الحال» صورت مي گيرد.

در ادامه سوال دوم اين پرسش مطرح بود ، كه آيا دعاي معروف تحويل سال از حيث ديني مورد مي باشد، و ريشه در قرآن و روايات دارد يا خير؟

 در پاسخ بايد عرض كنم كه ، هرچند اين دعا در كتب معتبر روايي و و ادعيه ما يافت نمي شود، اما از آنجا كه مضمون اين دعا، بسيار عالي است و مورد خطاب هم خداوند متعال است، خواندن آن در هر حالي، داراي ثواب و مفيد خواهد بود. به اين مطلب ، در پاسخ حضرت آيت الله محمدجواد فاضل لنكراني به پرسش يكي از سوال كنندگان، نيز اشاره شده است. ايشان در پاسخ به سند و اعتبار دعاي معروف تحويل سال مي فرمايد: از جهت صناعت علم حدیث و درایه ، این دعا مستندی برای ان در کتب روایی و یا ادعیه ذکر نشده است . مرحوم حاج شیخ عباس قمی (قدس سرة) در کتاب مفاتیح الجنان آن را ذکر نکرده است و همینطور سید ابن طاووس در اقبال و شیخ طوسی در مصباح المتهجد به آن اشاره ای ننموده اند و فقط مرحوم مجلسی در زاد المعاد آورده است که در کتب غیر مشهوره این دعا را برای تحویل سال ذکر نموده اند و ظاهر آن است که در همان کتب هم به معصوم (علیه السلام) نسبت داده نشده است. در هر صورت نميتوان آن را معتبر و نیز نميتوان به معصومین نسبت داد . آری اساساً در دعا نیازی به این که از معصوم (علیه السلام) وارد شود نیست ولو اينکه دعاهاي وارده از اهل بیت عصمت و طهارت ویژگی های خاصی و مضامین بسیار بلندی دارد اما چنانچه مضامین دعا مطابق با سایر منابع حدیثی و روایی باشد و یا لااقل مخالف نباشد ميتوان از آن استفاده نمود و به عبارت دیگر این تعابیر از مصادیق آیه ی شریفه ادعونی استجب لکم ميباشد و دلیل خاصی بر اینکه مصادیق این ايه شریفه باید از ناحیه وحی و یا معصومین باشد نداریم و هر تعبیر و الفاظی که عنوان دعا داشته باشد کفایت ميکند. طبیعی است الفاظ دعا باید مطابق با شرایط زمان و خصوصیات مکان و انسان ها باشد که در این تعابیر وجود دارد بنابراین مومنین مناسب است از این دعا استفاده نمایند و مانند گذشتگان بر خواندن آن استمرار داشته باشند. (http://lankarani.com/far/news/show_news.php?id_news=318)

 به عنوان نتيجه بحث چند نكته را ياد‌آور مي شوم.

1-    چنانچه مشاهده گرديد ، مراسم نوروز و تقويم رسمي دو كشور افغانستان و ايران ، قدمت چندصد ساله دارد. در ابتداي ورود اسلام ، تقويم رسمي هر دو كشور هجري قمري بوده است.اما براساس نياز محاسبات مالياتي ساليانه و سايرنيازها، اين تقويم به خورشيدي كه ريشه مذهبي نيز دارد و مبداء آن هجرت نبي اكرم (ص) از مكه به مدينه است ، تغيير يافته است.بنابراين اصلا اين سخن كه مراسم نوروز و تقويم افغانستان تقليد از ايران است ، صحت ندارد. هرچند در سرمشق و الگو گيري شخص ياجامعه ي در امور نيك نه منع عقلي وجود دارد و نه منع شرعي.

2-    قرار دادن سال جديد، و ادامه كار و زندگي و تلاش بخصوص در عرصه هاي اقتصادي با شروع تازه ي، كار بسيار خوبي است كه‌ مي تواند در سنجش و محاسبات موفقيتها و نا كاميها و كاستيها موثر باشد.

3-    يكي از فوايد معقولانه و مشروع  نوروز، اين است كه پس از يك سال زحمت و تلاش و تحمل سختي ها و خستگي يگساله از كار ، مي توان چند روزي از زندگي را به عنوان روزهاي تفريح قرار داد كه با اين كار، مي توان با قرار گرفتن در كنار دوستان و خانواده و ديد و بازديدهاي برنامه ريزي شده، و انجام تفريحات سالم در بهترين فصل سال، تفريحات سالم داشت.

4-    هرچند كه دعاي لحظه تحويل سال ماثور نيست. اما با توضيحاتي كه عرض شد، دعاي تحويل سال مضمون عالي دارد و  به عنوان دعا ، بهترين عملي است كه هر گاه خواسته باشيم و از جمله در آغاز تقويم زندگي خود ، مي توان آن را قرائت نمود.

5-    تنها نكته ي كه وجود دارد ، اين است كه سعي شود، ‌برداشت عاميانه از سال جديد و نيز دعاي تحويل سال ، با توضيحات متوليان امر اصلاح گردد، مبادا اين گونه تصور شود كه تقدير يگساله ما آنچنان كه براي شب قدر اعتقاد داريم ، در يگسال شمسي و در روز نوروز و هنگام تحويل سال رقم مي خورد.زيرا تحويل سال يك امري قرار دادي و اعتباري است. نكته ي ديگر اينكه، مبادا به بهانه آغاز سال جديد و  تفريحات ، ريخت و پاشها و اسراف صورت گيرد و يا در تفريحات زياده روي و تخطي از قوانين شرعي صورت گيرد.

با آرزوي سال خوش و خرم براي همه عزيزان، و خاصه شما خواننده گرامي.

والسلام عليكم و رحمه الله وبركاته.