نیروی دریایی استرالیا ده ها پناهجو را از غرق شدن نجات داد

800x600 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif";}

نیروی دریایی استرالیا ده‌ها پناهجو را که کشتی شان روز گذشته در دریا غرق شده بود نجات داد. این پناهجویان که تا اکنون هویت انان تثبیت نشده در حالیکه میخواستند به صورت غیر قانونی به استرالیا بروند پیش از انکه وارد خاک استرالیا شوند کشتی حامل شان غرق شد. گفته شده که دستکم صد نفراز پناهجویان تا اکنون توسط نیروهای استرالیایی از اب بیرون شده اند.

مقام های دریایی استرالیا گفته اند که پس از دریافت اعلام خطر از قایقی در نزدیکی جزیره کریسمس، یک ناو به سوی محل سانحه فرستاده شد. به گفته سازمان ایمنی دریایی استرالیا در مجموع ۱۰۶ نفر از آب گرفته شدند که دو نفر از آنها دچار مصدومیت جزیی شده اند. این نهاد گفته که جست و جو برای یافتن افراد احتمالی بیشتر همچنان ادامه دارد. هنوز مشخص نیست که چند نفر دیگر هنوز پیدا نشده اند. این قایق در شمال جزیره کریسمس واژگون شد که مسیر اغلب مهاجرانی است که به قصد پناهندگی از اندونزی راهی استرالیا می شوند. موج مهاجران غیرقانونی که از طریق کشورهایی همچون اندونزی به استرالیا سفر می کنند و در آن کشور تقاضای پناهندگی می کنند در سال های اخیر افزایش یافته است. بخش عمده ای از این پناهجویان را اتباع افغانستان تشکیل می دهند. بسیاری از آنها به وسیله قایق به استرالیا سفر می کنند و در سال‌های گذشته صدها مهاجر غیرقانونی افغانی در پی واژگون شدن قایق شان جان خود را از دست دادند. از جمله ماه گذشته در پی غرق شدن قایق در جزایر کریسمس واقع در جنوب شرق آسیا که حامل ۹۷ پناهجو بود، یک کودک کشته و ۸ نفر دیگر مفقود شدند. در ماه های اخیر استرالیا مقررات تقاضای پناهندگی را سخت کرده است و گفته است پناهجویان که به طور غیرقانونی وارد کشور می شوند، برای رسیدگی به پرونده شان در جزیره نارو یا مانوس فرستاده خواهند شد. به اساس پالیسی جدید این پناهجویان حتی اگر مستحق پناهنده گی هم شناخته شوند در کشور پاپواگینه یا نارو مسکن گزین خواهند شد.

 

فتواي جواز انتحار

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} در این اواخر برخی از علمای ساده‌لوح کشور پاکستان؛ فتوای جواز انتحار بر علیه مردم افغانستان داده‌اند. به دلیل این که امریکا در آن کشور تجاوز نموده‌اند. عده‌ای از کودکان و نوجوانان را اجیر نموده و حلقه‌ی انتحار را به اطراف آنها بسته و در میان مردم می‌فرستد و ...

ادامه نوشته

سفیر استرالیا در کابل(19 اگیست)

سفیر استرالیا در افغانستان اعلام کرده است که استرالیا پس ازین به هیچ وجه پناهجویانی را نخواهد پذیرفت که به صورت غیر قانونی وارد این کشور شده باشد. جان فیلپ سفیر استرالیا دریک گفتگوی ویژه به بی بی سی تاکید کرده است که پالیسی این کشور در قبال پناهجویان غیر قانونی تغییر کرده است وبه اساس پالیسی جدید تمامی پناهجویانی که تلاش کنند غیر قاونی وارد استرالیا میشوند به کشورهای پاپوا نیو گینه ویاهم کشور نارو فرستاده خواهند شد.

بر اساس این پالیسی ، افرادی که به صورت غیرقانونی توسط قایق وارد استرالیا شوند، مجوز اقامت دریافت نخواهند کرد. این سیاست در ماه جولای امسال اعلام شد و بتاسی ازین پالیسی تا حال شش گروه از پناهجویان غیر قانونی که ده ها تن از انان را افغانها تشکیل میداد  به پاپوآ گینه نو و جزایر نائورو در اقیانوس آرام منتقل شدهاند. جان فیلیب سفیر استرالیا در گفتگویی ویژه با بیبی‌سی گفت که در آنجا با همکاری کمیسیاریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و دولت این کشور دوسیه آنها بررسی خواهد شد.

جان فلیپ                   سفیر استرالیا در افغانستان

"هدف از این سیاست جلوگیری از قاچاق انسان توسط کسانی است که می‌گویند اگر شما پنج، ده یا بیست هزار دلار بدهید شما را به استرالیا خواهیم رساند. آنچه سیاست فعلی می‌گوید این است که هرگز به صورت غیرقانونی به آسترالیا نیایید."

موضوع ورود پناهجویان به استرالیا، اینک به مسئله‌ای داغ انتخاباتی در این کشور تبدیل شده و حزب اصلی مخالف دولت گفته که در صورت پیروزی در انتخابات، همه قایقهایی را که وارد استرالیا میشوند به مبدا حرکت آنها، مسترد می کند.

جان فلیپ                     سفیر استرالیا در افغانستان

 "آنچه حکومت کنونی انجام میدهد این است که کسانی را که قصد آمدن به استرالیا از طریق دریا را دارند، در صورتی که به درد سر بیفتند، نجات دهد و اگر وارد سرزمین اصلی استرلیا یا یکی از جزایر آن شوند، به آنها غذا و سرپناه می‌دهد، اما آنها مجوز اقامت در استرالیا را دریافت نخواهند کرد."

استرالیا از کشورهای عمده مهاجرپذیر در جهان است و سالانه بیست هزار نفر را می‌پذیرد. جان فیلیپ سفیر استرالیا در افغانستان میگوید که افغانها ۱۶ تا ۲۰ درصد این پناهجویان را تشکیل می دهند. سفیر استرالیا در افغانستان همچنین گفت که از آغاز سال جاری میلادی تا اکنون بیش از دو هزار و چهار صد پناهجوی افغان از طریق اندونزی وارد استرالیا شده‌اند.

 

 

اعلان فاتحه

بمناسبت درگذشت  حبیب الله کاظمی، غلام سخی کاظمی، حبیبه کاظمی و مهدیه کاظمی که جنازه ها قبلاً در جاغوری غزنی به خاک سپرده شده است؛ به اطلاع دوستان می رسانند که فاتحۀ مردانه و زنانه مرحومین روز یکشنبه (25) ماه اگست از ساعت  (11) تا ساعت (3) بجه بعد از ظهر در شهر پتربروگانگلستانبه آدرس ذیل گرفته میشود:

2 Burton Street,

Peterborough,PE1 5HD


ریحانه کاظمی و رحمانه کاظمی دختران، سجاد کاظمی پسر، عنایت الله کاظمی برادر، رجب علی کاظمی، حفیظ الله کاظمی و رضاکاظمی پسران کاکا، پروین کاظمی خانم پسرکاکا،میرزایوسفی خسربره، خادم حسین نوروزی، احمدنوروزی، رحمت الله نوروزی، بوستانعلی، علی انورمحمدی، محمد جمعه علی زاده و عبدالله غلامی خواهرزاده ها

در صورت ضرورت، می توانید از تلفون های ذیل برای دریافت آدرس محل فاتحه طالب کمک شوید:

احمد نوروزی:  07877697466

عبدالله غلامی: 07446084126

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

وداع حضرت امام سجاد (ع) با ماه مبارک رمضان

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} حضرت با بیانی زیبا و تعبیری حزن انگیز با این ماه خداحافظی می‌کند. از این ماه به گونةای توصیف می‌کند که هیچ تاجری در هیچ جای دنیا این سود را نبرده است. او با آه و اشک و ناله ، از رفتن این ماه اظهار ناراحتی می‌کند و آمدن دوباره اش را انتظار می‌کشد.

ادامه نوشته

تصنیف لاله پرپر

 

بیا ای دل از اینجا پر بگیریم

ره کاشانه دیگر بگیریم

بیا گمگشته دیرین خود را

سراغ از لاله پرپر بگیریم

بیا ای دل از اینجا پر بگیریم

ره کاشانه دیگر بگیریم

بیا گمگشته دیرین خود را

سراغ از لاله پرپر بگیریم

زمین گویی غمی بنهفته داره

سخن هار در دهان ناگفته داره

ز هر چشمش هزاران چشمه جوشه

که در دل صد شهید خفته داره

بیا ای دل از اینجا پر بگیریم

ره کاشانه دیگر بگیریم

قیصر امین پور

متن آهنگ لاله پرپر از آلبوم باغ ارغوان - حسام الدين سراج

امضای توافقنامه استرالیا با نارو

امضای توافقنامه استرالیا با نارو

حکومت استرالیا توافقنامه ی را با کشور نارو امضا کرده است که به اساس ان پس ازین پناهجویان که به صورت غیر قانونی وارد استرالیا مشود به  نارو فرستاده خواهند شد. این توافقنامه که به تازه گی میان کوین راد نخست وزیر استرالیا و بارون وقا، رییس‌جمهور نارو امضا شده است شرایط پناهنده گی در استرالیا را برای کسانی که به صورت غیر قانونی به این کشور میروند ناممکن میسازد.

حکومت استرالیا سال گذشته نیز توافقنامه ی را با کشور نارو به امضا رسانده بود که به اساس آن پناهجویان غیر قانونی از خاک استرالیا به این جزیره فرستاده میشدند. مطابق توافقی که سال گذشته میان حکومت استرالیا ونارو به امضا رسیده بود پناهجویان پس از بررسی درخواست های پناهنده گی شان در صورتی که مستحق دریافت پناهنده گی شناخته میشدند به استرالیا و یایکی از کشورهای مهاجر پذیر به عنوان پناهنده فرستاده میشدند اما به اساس توافق کنونی پس ازین هیچ  پناهجوی از جزیره نارو به استرالیا فرستاده نخواهند شد. درین توافقنامه تصریح شده است که اگر پناهجویی مستحق پناهنده گی هم شناخته شوند به استرالیا فرستاده نخواهند بلکه برای همیشه درکشور نارو نگهداری خواهند شد. حکومت استرالیا بتاریخ 19 جولای سال جاری توافقنامه مشابهی را با کشور پاپوا گینه نو نیز به امضا رسانده بود. امضای توافقنامه با کشورهای پاپوا نیو گینه ونارو بخشی از سیاست سختگیرانه کوین راد نخست وزیر استرالیا برای جلوگیری از ورود  پناهجویان غیر قانونی به خاک این کشور محسوب میشود. مفاد این موافقتنامه ها میتواند شرایط پناهنده گی را در استرالیا برای پناهجویانی که به صورت غیر قانونی به استرالیا میروند ناممکن سازد. کوین راد نخست وزیر استرالیا هنگام امضای این موافقنامه گفته است که مهم نیست قاچاق‌چیان انسان، پناه‌جویان را با کشتی در خاک استرالیا پیاده کنند، آنان در استرالیا مقیم نخواهند شد. او تاکید کرده است که این هستۀ اصول حکومت او خواهد بود.  


 

معرفی اجمالی منقطه‌ای انگوری

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;}

"مرحوم رئیسی" (ره) بهانه‌ای شد که برخی توضیحات نیز آورده شود که هم جبران گذشته‌ شده باشد و هم حق مطالب ادا گردد و هم افزودن این مطلب سبب شود که اگر شخصیت و شهیدی جای جای منطقه، از قلم افتاده باشد، درخواست‌یاری از شما عزیزان کرده باشم. هرچند من بارها و در قسمت‌های گذشته آوردم که نیازمند همکاری شما در این زمینه هستم. برخی دوستان بحق همکاری کردند و جا افتاده‌ها را یاد‌آورشدند و اما بعضی دوستان هم کم‌لطفی کردند.

ادامه نوشته

نادر علی خان سناتور – مرد سیاست – قسمت دوم

بنده از اغاز زندگی با نام ایشان اشنا بودم اما ملاقات و دیدارما با ایشان در سال1345 - که اعلحضرت محمدظاهر در جاغوری می امد - بود . چون محمد ظاهر شاه در جاغوری امد  و هیئت دولت به ریاست  دکتر محمد عثمان انوری با مردم جاغوری وارد مذاکره شد من  در انجا درباره ی نیازمندیهای  مردم هزاره جات سخنرانی و صحبت کردم  صحبت من مورد تایید جناب ایشان قرار گرفت  ایشان مرا تحسین کرد و اظهار امتنان نمود .

در سال1347 که من به کابل رفتم لازم دانستم که خدمت ایشان برسم و از نزدیک با ایشان ملاقات کنم  روزی را در منزل ایشان رفتم خوشبختانه ایشان در منزل بود با لطف و مهربانی با من برخورد کرد و از حال واحوال مردم جاغوری جویا شد و سوال هایی از من  کرد و من جواب گفتم  بعد از گذشت زمانی، اجازه مرخصی خواستم ایشان فرمود کدام شبی را وعده بدهم تا با هم نقل وطنی داشته باشیم من گفتم بنده هم علاقه مندم  که زمانی بیشتر در خدمتتان باشم . هر زمانیکه شما تعیین می کنید بنده خدمت شما خواهم رسید.

 شبی را ایشان تعیین کرد در ان شب من خدمت ایشان رفتم  به غیر از من کسی دیگر نبود در ان شب صحبت های زیاد شد از جمله ایشان به من گفت :

 اقوام من و شما بسیار کوتاه نظر است بعضی می ایند می گویند که شما چرا دست فلان کس را کوتاه نمی کنید و جلوی او را نمی گیرید در حالیکه من خود را بزرگ مردم هزاره می دانم و در نزد مقامات دولتی  نیز به عنوان بزرگ هزاره معرفی شده ام .

 هرگاه من در یک مقام از یک نفر از اقوام شکایت یا بدگویی نمایم مثل این است که از یکی از فرزندانم شکایت کرده ام و همه به مثل فرزندان و برادرانم هستند در این صورت همان مقام در باره من چه قضاوت خواهد کرد  و چه خواهد گفت . هر قوم در بین خود مسایلی دارند نباید مسایل خانگی خود را به جای دیگر برسانند به نظر من همه اقوام به مثل برادر وپسر من است.

در همان اوان فاتحه ای پیش امد و پسر اقای سید حیدرغندمشر که در پوهنتون شامل بود  در بوکس بازی از بین رفت و فاتحه ی ایشان در مسجد کارته سخی برگزار شد من نیز در این فاتحه اشتراک کردم مرا نیز با خود در منزل بردند اقای سناتور در این فاتحه از شرکت کنندگان تشکر و سپاس گزاری داشت

 بعد از ختم مجلس در منزل با ما رفت در انجا نیز تا اخر نشست و برای بستگان و فامیل شان دلداری و تسلیت داد .  من واقعا تحت تاثیر این مهربانی و شکسته نفسی ایشان قرار گرفتم و با خود گفتم که واقعا بزرگی برای این مرد می زیبد و لیاقت بزرگی را دارد .

در ان زمان مرحوم علامه بلخی زنده بود اقای بلخی رفتار گرم و دوستانه با ایشان داشت . و در همه مسایل با هم مشوره داشتند و روابط شان کاملا گرم بود و در حضور پادشاه نیز یکجا می رفتند و ملاقات می کردند.

نادر علی خان سناتور با جعفر خان فرقه مشر و میر احمد خان فرقه مشر فتح محمد خان فرقه مشر روابط خوب و حسنه داشت این چند نفر سرکردگان اهل تشیع بودند وهمه با مرحوم بلخی احترام داشتند و کارها را به مشوره هم دنبال می کردند و در ملاقات و دیدار با شاه نیز یک جا بودند. حقیقتا روح وحدت و هماهنگی در بین شان زنده بودند که این هماهنگی و وحدت موجب دل خوشی بود.

با کمال تاسف علامه بلخی به زودترین زمان داعی حق را لبیک گفت. نادر علی خان و هم چنین جعفر خان و فرقه مشر فتح خان و پسر احمد خان در تمام مراسم ان فقید حضور داشتند .

 مراسم تشییع جنازه و فاتحه علامه بلخی در افغانستان بدون سابقه بود بزرگان اهل تشیع از هرات و قندهار و بلخ ( مزار ) و غزنی امده بودند اما در راس مجلس سناتور نادر علی خان و جعفرخان فرقه مشر و میر احمد فرقه مشر و فتح خان فرقه مشر قرارداشتند علماء کابل همه بودند فاتحه در مسجدشاه دو شمشیره برگزار شد.

نادرعلی خان سناتور اقای اسماعیل مبلغ را در حضور شاه برده معرفی کرد و به اثرآن  معرفی اقای مبلغ در لویی جرگه ای که برای تصویب قانون اساسی برگزار شد از طرف اعلیحضرت محمد ظاهر شاه در ان جرگه تعیین گردید . ودر ان جرگه سخنرانی مفصل کرد و شهرت خوب به دست اورد.

اقای مبلغ بعد از انکه خود را به وکالت از طرف مردم بهسود حصه اول کاندید برای وکالت مردم در مجلش شورای ملی نمود برنده شد اما در شورا خط مشی او عوض شد و به جانب چپ تمایل کرد و این خط مشی مخالف با خط مشی و نظر نادر علی خان بود از ان جهت مرحوم نادر علی خان از او فاصله گرفت و او نیز روش نادر علی خان را  ارتجاعی تلقی کرد  چون اقای مبلغ یکی از دوستان بنده بود در ملاقات با ایشان من یادی از مبلغ کردم و او را قهرمان سخن خواندم. اقای نادر علی خان سناتور فرمود انچه که ارزش برای سخن دارد معنی و مفهوم ان است که باید به نفع خود انسان و جامعه و مردم انسان باشد تنها سخن گقتن باعث فضیلت و برتری انسان نمی شود سخن زیاد می گویندو مردم را سرگرم می کنند اقای مبلغ سخنران است اما درک نمی کندچه میگوید ایا لازم است چنان حرفی که میگوید گفته شود یا نه ؟ او مثل ... میماند معنی و مفهوم حرفش را فکر نمی کند من او را زیاد تشویق کردم به حضور پادشاه معرفی کردم  به اثر معرفی ، در لویی جرگه از طرف شاه معرفی شد و شهرت پیدا کرد به وکالت رسید اما متاسفانه نتوانست خود را نگه دارد چند نفر تند رو افراطی او را به طرف خود جذب کردند و قهرمان هزاره گفتند و او هم خود را گم کردهرچه در دهنش امد بیرون ریخت خود را  ازمورد اعتماد بیرون کرد. من توقع داشتم که او شخصیتی پیدا کند که در اینده به درد مردم خود بخورد و به مشکلات مردم برسد.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

یک رمضان یک خاطره!

راست گفته اند که عمر آدمی به سرعت برق و باد میگذرد حتی اگر روزهای گرم تابستان با زبان روزه باشد، تازه به آمدنش عادت کرده بودیم که دارد میرود. همیشه وقتی شب های قدر سپری شد، دیگه روزه سرشیو شده دوام نمی آورد. شوق عید ام مزید بر علت شده و بر سرعت این سرعت این گذر می افزاید.

امسال رمضانی خوبی داشتم، همنفس قومای وحشت زده ام یک ماه زندگی کردم معنای هراس شان را با تمام وجود درک کردم، در خوشی ناکامی انتحاری خوش شدم و کودکانه شعر سرودم و... مهمتر از همه که با جماعتی از دوستان جوان و نوجوانم همکلام شدم و اندوخته های علمی ناچیزم را سخاوتمندانه به ایشان به تقسیم نشستم.

اما، لحظه های شاد کلاس روش نویسندگی و نیز کلاس تاریخ مختصر هزاره ها پایان یافت. هنگام خدا حافظی سخت و دشوار با هم عکس یادگاری گرفتیم. تا دیدار دوباره برای هم آرزوی سلامتی و توفیق و آنگاه با تلخی از هم جدا شدیم! برای شان آرزوی سلامتی، بهروزی و پیروزی دارم. یاحق. مصطفی خرّمی – کویته.

جمعه بیست و پنجم رمضان المبارک بوقت پاکستان البته!!؟

در محضر استاد !

در محضر استاد !

برگ نخست

سالهای زیادی بود که توفیق ملاقات با استاد را نداشتم. وقتی وارد کویته شدم بر خود فرض میدانستم که حتما به دیدار ایشان رفته و جویای  حال شان شوم. در واقع از مروت و جوانمردی بدور بود که اینجا باشم؛ ولی، به زیارت ایشان نروم! امروز جمعه (به حساب پاکستان بیست سوم رمضان المبارک) توفیق این دیدار نصیبم شد که ایشان را در منزل شان ملاقات نمایم. حال که حدود هشتاد سال از عمر با برکت ایشان میگذرد؛ علاوه بر سن بالا، مریض احوال بوده و به شدت ضعیف شده اند. با این وجود، مثل همیشه لطف نموده با آغوش باز از ما استقبال نموده و حدود یک ساعت سخاوت مندانه خاطرات شان را با ما به تقسیم نشستند.

در روزگار جوانی، اشتغال به تحصیلات عالی در حوزه علمیه نجف اشرف، تا دست یابی به تخصص در علوم اسلامی، به ویژه دانش فلسفه؛ به ایشان توانایی ویژه بخشیده بود که پس از بازگشت و استقرار در زادگاهش(داوود جاغوری) با شور و نشاط بسیار به خدمت خلق همت گماشتند. نخستین عملکرد برجسته استاد، با بنیانگذاری حوزه علمیه داوود و تربیت شاگردان برجسته در علوم اسلامی رخنما گردید.

ادامه نوشته

ورود هئیت وزرات ترانسپورت به جاغوری و باران تابستانی


روز چارشنبه مورخ ٩اسد١٣٩٢ هئیت 5 نفره وزرات ترانسپورت  از بخش پرواز های هوای وزارت ترانسپورت به جاغوری آمدند تا پایان کار فاز اول پروژه میدان هوای جاغوری را از نزدیک مشاهده نمایند  . در ضمن کار دیگر این هیئت این است از نزدیک بیبند آن طوری مقامات محلی می گویند آیا واقعا طیاره های پکتیک می تواند نشست و برخواست کنند یا خیر .

اما اینکه چرا صاحب نطران از خود شرکت هوای برای برسی تیامدند  ظفر شربف گفته :  قرار بود که  شرکت پکتیک نیز به جاغوری همراه هیئت باشد  که حالا  نیست  .  قرار است  تا چند روز اینده نماینده شرکت پکتیک  از جاغوری دیدن نماید .

ظفر شریف نیز در این دیدار در حال که از میدان باز دید می کرد پایان کار فاز اول را رسما اعلان کرد .

 میدان هوای جاغوری به طول ۱۵۰۰متر و عرض آن ۳۵۰ متر است که مجموع طول دیوار کشی شده  میدان ۳۷۰۰متر است . مجری این پروژه شركت ساختماني افغان سحرمی باشد  .

هزینه فاز اول مبلغ ۶ میلیون افغانی بوده که از طرف وزارت تراسپورت کشور  از جیب هدوستان پرداخت کرده است  .

قسمتي از ميدان به همكاري همین شركت هموار گردیده  و اماده نشست طيارات پكتيك گرديده است . اقای شریف گفته که ولسوالی جاغوری با داشتن بیش از ۳۰۰ هزار نفوس نا امن بودن راه های مواصلاتی  اميدوار است تا هر چه زود تر مرحله دوم پروژه كه ساخت اساسي خط رنوي مي باشد اغاز گردد .

اقای شریف در پاسخ به این سوال که فاز دوم پروژه کی آغاز خوهند شد ؟ گفت : کار مرحله دوم میدان هوای که شامل ساخت اساسی خط رنوی (باند پرواز ) است  تا یکی یا دو  ماه آینده آغاز می گردد.

این روزه ها در جاغوری حرف حدیث در باره مانع شدن آهالی گردن خدایداد - بعد از بعد از هشت سال آغاز کار این میدان - زیاد است .  یکی می گوید طوطئه بیرونی است . دیگری می گویند نه خود آهالی گردن خدیداد به کمک بعضی ها تازه متوجه این نکته شده است سومی فضیه را پیچیده خوانده می گوید در این طرح همه سهم دارند  توضیح شان بماند . ولی چیزی که شایعه سومی ر ا جدی تر کرده پرداخت باج به اهالی این منطقه است . اقای شریف نسبت به این شایغات  گفته : حکومت پول شان کجا بود  تا به مردم باج دهد . این شایعه از اساس دروغ است 






اقای شریف خبر داوطلبی گذاشته شدن کار سرگ جاغوری قره باغ و جاغوری گیلان را نیز داده  و گفته :  کار سرک سنگماشه الی بابه بعد از عید سعید فطر شروع خواهد  اما اینکه از طی طی مراجل وبه وداو طلبی (مناقصه گذاشته ) شده  .کدام شرکت برنده  و مجری این پروژه است و بودیجه این سرک چند و از چه نوع خواهند بود ؟  سخنی نگفته  در عوض از ۲ میلیون افغانی خبر داد که بخاطر ترمیم کار سرک سنگماشه الی سر لومان منظور گردیده و به زودی به داوطلبی گذاشته می شود .

خبر دیگر اینکه :

روز پنج شنبه جاغوری در حال روزهای گرم تاستانی را تجربه می کرد دستخوش ناملایمات موسومی تابستانی شد لحطات بارندگی نرم باران تنوع هوای جالب را به مردم هدیه کرد .

گر چند مردم از بارندگی در این فصل خواطره خوش ندارد ولی این بار بخیر گذشت تا این لحظه کدام خسارت گزارش نشده است . 

مظلومیت بی انتها !

مظلومیت بی انتها !

((فُزتُ و رَبّ الکعبه !؟))

چه بگویم از تو که تو همزاد اسلام و آیین مایی؛ تو مولود کعبه و تنها مهمان ناخوانده ای خانه ای خدایی! از آغاز تا انجام در این فضیلت تو تنها ترینی! تو نخستین شاگرد آخرین پیامبری؛ به فرموده ای خودت، همچون کودکی دنبال مادر، دنبالش بودی!

ادامه نوشته

قرقه (یک) و (دو)

قرقه (یک) و (دو)

یادآوری
چندی پیش در پی انفجار و انتحار هزاره تاون کویته، شعر آزارگی«قرقه» سروده شد و از شبکه اجتماعی فیس بوک نشر گردید. اینک که شعر قرقه(2) در پی شاهکار تربوز فروش شیردل هزاره قلمی گردیده، لازم بود برای یادآوری ام که شده شعر «قرقه یک» را با تصحیح بازنشر نموده و در ادامه قرقه(2) را خدمت دوستان گلم تقدیم کنم! امید که مورد توجه تان قرار گرفته و سپاس اندکی باشد از تربوز فروش قهرمان و سنگ پنج کیلوی ای اش!؟ که با شجاعت هزاره تاون را از یک فاجعه حتمی دیگر نجات بخشید. زنده باد این قهرمان گمنام!!؟
ادامه نوشته

نکاتی چند پیرامون شب قدر

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مؤمنین و روزه داران عزیز، به مناسبت فرارسیدن لیالی مبارکه قدر، لازم می­دانم نکاتی را هرچند مختصر پیرامون این شب مهم و با فضیلت تقدیم نمایم:

الف. چرا این شب را قدر نامیده ­اند؟

جواب: برای نام گذاری شب قدر چند وجه گفته شده­اند[1]:

1. همه مقدرات بندگان در طول سال، در آن شب رقم می­خورد. شاهد بر این وجه آیه 4 سوره دخان است:

«فیها یفرق کل امر حکیم»؛ در آن شب هر امری بر طبق حکمت خداوند تنظیم و تعیین می­گردد

2. قرآن با تمام قدر و منزلتش به وسیله فرشته صاحب قدر بر پیامبر (ص) نازل گردید

3. آن شب دارای قدر و شرافتی عظیم است. ماقدروا الله حق قدره (حج/74)؛ آنها قدر خداوند را نشناختند

4. مقدر شده است که قرآن در این شب نازل گردد

5. کسی­که آن شب را زنده بدارد صاحب قدر و مقام و منزلت می­شود

6. در آن شب، آنقدر فرشته نازل می­شود که زمین بر آنها تنگ آید. در وجه این احتمال گفته شده که تقدیر به معنای تنگ گرفتن نیز آمده است، مانند آیه شریفه «و من قدر علیه رزقه»؛ کسی­که روزی او تنگ شده است

هرچند جمع میان تمام این تفسیر ها در مفهوم گسترده «لیله القدر کاملا ممکن است؛ ولی تفسیر اول از همه مناسب­تر و معروف­تر است.

ب. شب قدر کدام شب است؟

جواب: شکی نیست که شب قدر یکی از شب­های ماه مبارک رمضان است؛ زیرا قرآن آشکارا این مسئله را گوشزد کرده است. دو آیه زیر را وقتی کنار هم بگذاریم، مطلب روشن می­شود:

1. شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن (بقره/185)؛ ماه رمضان ماهی است که قرآن در آن نازل شده است.

2. انّا انزلناه فی لیله القدر (قدر/1)؛ ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم.

از این دو آیه نتیجه گرفته می­شود که شب قدر در ماه مبارک رمضان است، اما دقیقا معین نشده که کدام یک از شب­های ماه رمضان شب قدر است. اینکه چرا شب قدر دقیقا معین نشده است، حتما حکمتی در کار بوده است.

بسیاری معتقدند که مخفی بودن شب قدر در میان شب­های رمضان به خاطر این است که مردم به همه این شب­ها اهمیت بدهند. امیر المؤمنین علی (ع) می­فرماید:

«شکی ندارم که خداوند، همانا پنهان کرده است شب قدر را از شما به خاطر نفع شما؛ چون اگر علم به آن یک شب داشتید به آن یک شب عمل می­کردید و بقیه شب­ها را رها می­کردید.»[2]

در روایات رسیده از معصومین (ع) نیز شب قدر دقیقا معین نشده، بلکه ما در این زمینه به چند دسته از روایات مواجهیم:

1. دسته­ای از روایات، شب قدر را به صورت نامعین در دهه آخر ماه رمضان معرفی می­کنند، چنان­که امام باقر (ع) در جواب از سؤال راوی در مورد آیه انا انزلناه فی لیله مبارکه، می­فرماید: نعم لیله القدر و هی فی کل سنه فی شهر رمضان فی العشر الاواخر[3]. و روایت داریم که پیامبر (ص) در دهه آخر ماه مبارک رمضان تمام شب ها را احیاء می داشت و مشغول عبادت بود

2. دسته دیگر، شب قدر را به صورت مشترک بین شب­های: نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم می­دانند. از جمله روایتی است از امام صادق (ع) که می­فرماید: أطلبها فی تسع عشره و احدی و عشرون و ثلاث و عشرون؛ طلب کنید شب قدر را در شب­های: نوزدهم، بیست و یکم و بیست سوم.[4]

3. دسته­ای نیز می­گویند، شب قدر بین شب­های بیست و یکم و بیست و سوم رمضان مشترک است. ابابصیر از امام صادق ع) سؤال می­کند شبی­که امید است شب قدر باشد کدام است؟ امام می­فرماید: احدی و عشرین أو ثلاث و عشرین[5]

4. گروهی، شب قدر را فقط شب بیست و یکم رمضان معرفی می­نمایند.

5. در مقابل، گروهی دیگر شب قدر را فقط شب بیست و سوم ماه رمضان می­دانند

در این پنچ دسته روایات راهی­که می­توان برای جمع بین آنها پیدا کرد این است که بگوییم شب قدر شب بیست و سوم است؛ زیرا قدر بودن شب بیست و سوم تقریبا با هیچ دسته از روایات منافات ندارد ضمن این­که روایات زیادی از ائمه (ع) هم شب بیست و سوم را تأیید می­کند

و این مطلب مؤیداتی هم دارد از جمله این­که عبد الله انیس (جُهنی) خدمت رسول خدا (ص) شرفیاب شد و عرض کرد: شتران و گوسفندان و کار گرانی دارم و منزلم از مدینه دور است؛ ولی دوست دارم، شبی از شب­های رمضان را معیّن فرمایید تا در نماز حاضر شوم. پیامبر (ص) در گوش او مطلبی را نجوا فرمودند. از آن پس آن مرد، شب های بیست و سوم رمضان هرسال، با شتران و گوسفندان و کارگران خود وارد مدینه می­شد.[6]

به هرحال با توجه به اختلاف روایات، به طور حتم و یقین نمی­توان گفت که شب قدر حتما شب بیست و سوم است؛ ولی شایسته است که انسان هرسه شب نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم را به احیاء، دعا، تضرع و نماز مشغول باشد؛ چون هرکدام از این شب­ ها آثار خودش را دارند. چنان­که امام صادق (ع) می­فرماید: تقدیر مقدّرات در شب نوزدهم، تحکیم آن در شب بیست و یکم و امضاء آن در شب بیست و سوم انجام می­گیرد.[7]

ج. آیا شب قدر همیشگی است یا مخصوص زمان خاص؟

از ظاهر آیات بر می­آید که شب قدر مخصوص زمان نزول قرآن و عصر پیامبر (ص) نبوده؛ بلکه همیشگی و دوام دار است؛ زیرا فعل تنزّلُ در سوره قدر بر استمرار دلالت می­کند و نیز جمله اسمیه «سلام هی حتی مطلع الفجر» نشانه دوام است. و هم­چنین پیامبر (ص) فرموده است: «لیله القدر الی یوم القیامه»؛ شب قدر تا روز قیامت باقی است.[8]

پس لیله القدر مربوط به زمان خاص نیست؛ بلکه همگام با جهان آفرینش وجود داشته است. علامه حسن زاده آملی در این زمینه می­گوید:

لیله القدر همیشه بوده است و همیشه خواهد بود. و روایات دیگر در این­که شب قدر همیشه بوده است، و نشئه عنصری خالی از شب قدر نبوده بسیار است. علاوه بر این­که برهان عقلی بر آن اقامه می­نماییم.[9]

د. چگونگی شب قدر در مناطق مختلف

افق کشور ها بنابر اختلاف موقعیت جغرافیایی، متفاوت است و این امر باعث اختلاف شب قدر در کشور های مختلف می­گردد؛ زیرا ممکن است در کشوری امروز اول ماه قمری باشد و در کشور دیگر نباشد. حال جای این سؤال است که چگونه این اختلاف افق ها معین بودن شب قدر (که از آیات و روایات بر می­آید) سازگار است؟

چند جواب به این سؤال داده شده­اند که در این­جا به دو جواب اکتفا می­شود:

1. آیت الله قزوینی در بیان حقیقت لیله القدر می­گوید:

هر حقیقتی از حقایق ممکنات، به حسب عوالم هستی دارای مراتب مختلف وجودی است:

اول: وجود عقلی مجرد از ماده و لواحق آن، که عالم ابداع گویند؛

دوم: وجود مثالی برزخی، که از ماده مجرد است، اما تجرد عقلی ندارد؛

سوم: وجود طبیعی مادی، که حقیقت شیء قائم به ماده جسمانیه است.

آنگاه ایشان می­گوید: حقیقت شیء در عالم مجرد (ابداع) تعدد پذیر نیست (کثرت تجزیه و تعدد از احکام و عوارض موجودیت در عالم طبیعت و ماده است)؛ بلکه تنها یک فرد کامل در آنجا وجود دارد، هرچند این فرد در عوالم دیگر متعدد باشد؛ یعنی تعدد فرد در عالم طبیعی دخل و تصرفی در عالم ابداعی ندارد.

شب قدر از جنس زمان است، زمان نیز از حقایق است و حقیقت زمان که شامل سال و ماه و هفته و روز و دقایق است، هر سه مرتبه وجودی دارد. لکن در وجود عقلانی صِِِرف، بسیط و واحد و غیر قابل تعدد است و آنرا دهر اعلی گویند. و آن حقیقت، سایه خود را بر سر سال، ماه، هفته، روز و دقایق گسترده و به منزله روح آن است و دارای یک حقیقت واحد می­باشد؛ زیرا تفاوت و تعدد در عالم ماده رخ می دهد که دخل و تصرفی در دهر اعلی ندارد. پس زمان شب قدر در دهر اعلی بسیط و واحد، و در همه مکان ها یکسان است. اما شب قدر زمانی­که به حسب اختلاف سالها و آفاق متعدد است از مظاهر و ظلال شب قدر دهری است.[10]

2. شب همان سایه نیم کره زمین است که بر نیم کره دیگر می افتد، و می دانیم این سایه همراه با گردش زمین در حرکت است، و یک دوره کامل آن در 24 ساعت انجام می شود، بنابر این ممکن است شب قدر یک دوره کامل شب به دور زمین باشد؛ یعنی مدت 24 ساعت تاریکی که تمام نقاط زمین را زیر پوشش خود قرار می دهد، شب قدر است که آغاز آن از یک نقطه شروع می شود و در نقطه دیگر پایان می گیرد.[11]

س. فضیلت و اعمال شب قدر

در فضیلت شب قدر همین بس که قرآن آن را برابر با هزار ماه معرفی کرده، می­فرماید: لیله القدر خیر من الف شهر (قدر/2)

با توجه به این­که هزار ماه تقریبا با برابر با هشتاد و سه سال و چهار ماه است، اگر کسی شب قدر را درک کند و عمل خیری در این شب انجام دهد، در واقع بیشتر از عمر طبیعی یک انسان مشغول آن عمل خیر بوده است و این سرمایه­ی ارزشمندی است که در این شب با برکت نصیب انسان می­شود.

از اعمال مهم شب های قدر احیاء (شب زنده داری)، نماز و دعا است که مرحوم شیخ عباس قمی این اعمال را در مفاتیح الجنان به صورت خاص و مشترک آورده است. ولی از روایات و کلام بزرگان بر می­آید که بهترین عمل در شب قدر تحصیل علم است. شیخ صدوق گفته است: من احیی هاتین اللیلتین بمذاکره العلم فهو افضل؛ کسی­که این دو شب را با مذاکره علم احیاء بدارد بهترین عمل را انجام داده است.[12]

فهرست منابع



.[1] تفسیر نمونه، ج 27، ص 188

[2] . بحار الانوار، ج 94، ص 5

[3] . کلینی، الکافی، تهران، دار الکتب الاسلامیه، 1365، ج 4، ص 157

[4] . شیخ حر عاملی، وسایل الشیعه، قم، مؤسسه آل البیت، 1409ق، ج 10، ص 360

[5] . الکافی، ج 4، ص 156

[6] . بحار الانوار، بیروت، الوفاء، 1404ق، ج 94، صص 9 و 10

[7] . الکافی، ج 4، ص 159

[8] . تفسیر برهان، ج 5، ص 488

[9] . علامه حسن حسن زاده آملی، انسان و قرآن، چاب 3، تهران، انتشارات الزهرا، ص 205

[10] . حسن حسن زاده آملی، انسان و قرآن، چاب 3، تهران، انتشارات الزهرا، ص 201، مقاله آیت الله قزوینی

[11] . تفسیر نمونه، ج 27، ص 192

[12] . شیخ صدوق، الامالی، تهران، کتابخانه اسلامیه، 1362، 649

آثار تربیت اجتماعی روزه

Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;}

روزه عبادتی است سازنده و نقش مفیدی در تربیت دینی انسان دارد. توسط روزه است که انسان رشد دینی و مذهبی پیدا می‌کند و به درجه کمال و رشد معنوی می‌رسد. پی‌بردن به فلسفه روزه و آثار و پیامدهایی که بدنبال آن می‌آید، باعث می‌گردد، بسیار از افراد جلب و جذب برنامه‌های دینی شوند. چنانکه در گذشته بیان شد؛ روزه دارای آثار فردی و جمعی است که در یاداشت گذشته به آثار فردی آن پرداخته شد و در این یاداشت به آثار جمعی آن اشاره می‌گردد...

ادامه نوشته

اهمیت دانستن تاریخ

دانستن تاريخ شايد وسيله اي باشد  تا پيوند عاطفي ما را با گذشتگان ما كه از لحاظ اشتركات خوني' قومي'زباني و فرهنگي وغيره باشد  بر قرار مي سازد٠ و اين رابطه غير مستقيم عاطفي با گذشتگان ما' ميتواند وسيله اي باشد تا ما بتوانيم به تاريخ گذشته هاي مان با ديده ژرفتر بنگريم ٠

عوامل و حوادث و رخداد هاي گذشته اي تاريخي مان را ارزيابي دقيق تر و خوب تر نماييم٠ ما كه هستيم ؟؟ كي ؟ و از كجا امده ايم؟؟؟؟؟ چه نقشي در حوادث داشته ايم؟؟؟ و صد ها سوال هاي اينچنيني٠

دانستن تاريخ اقوام مختلف در تشكيل مليتهاي گوناكون افغانستان همانگونه كه بوده است كمك بسزاي در ايجاد شناخت با همي ملتها' و ايجاد اعتماد ملي مي گردد٠ منافع مشترك ملي و و تعريفي ازان مي تواند شكل بگيرد چيزي كه امروز مردم افغانستان از ان بي نصيب اند٠

يكي از دلايل مهم اين همه مشکلات در راه ملت سازي در افغانستان همان تحريف تاريخ اين سر زمين و جعل سازي ها و تاريخ سازي ها است' كه بعضأ هم بر اساس پيش داوري هاي ذهني گروهي از نويسندگان ان زمان كه تحت پشتو تولنه فعاليت مي كردند اساس و پايه اصلي ستم ملي را در افغانستان بنا نهاده است٠

تمام دولتهاي بعد از ان دوره خواسته ويا نخواسته نتوانستند يك قدم مثبت هم در راه از بين بردن اين ستم ملي و رفع نا ديده گرفتن حقوق تمامي مليت هاي ساكن اين كشور بردارند.

ياد اوري از تاريخ گذشته يك ملت در صورت حفظ احترام به حقوق همه اي اقوام ديگر كشور رد يا دشمني با تاريخ كشور نيست' بلكه كمكي است به نسلهاي اينده اين وطن

نسلي كه ميراثي جز فرهنگ خشونت' و فرهنگ عدم باور به ديگران و عدم اعتماد ملي ' تاريخ سازي چيزي ديگري از نسل پيشين شان به ارث نه برده اند٠ واين خود پيش زمينه اي است بر گرفتاري نوع بحران هويتي نسل در نسل جوانان افغانستان از همان اغاز روز هاي اول مكتب و مدرسه به ان دچار مي گردند٠

لازم به ياد اوري است كه اين رسالت و وظيفه اي ايماني و وجداني تمام بزرگان ' نويسندگان و تمام قلم به دستان كشور ما است تا در اين زمينه تلاش هاي همه جانبه اي شان را بكار ببرند٠

تدوين تاريخ ترك تباران اين سرزمين يك وظيفه اخلاقي' ديني و انساني تمام نويسندگان كشور و خاصتأ ترك تباران كشور است٠

هر چند در اين اواخير تعداد از نويسندگان دلسوز'طهور و با شهامت چون استاد كاظيم يزداني ' جلال اوحدي ' محترم عيسي غرجستاني وغيره بزرگان قومي گامهاي استواري در اين راه برداشته اند' و مصدر خدمات بي نهايت قابل قدر به هموطنان عزيز گرديده اند كه فكر مي كنم هنوز اغاز كار است و اگر تلاش ها به همينگونه ادامه يابد به يقين روزي ما را به نتيجه اي مطلوب خواهد رساند٠

در اينجا خواستم جهت جلب توجه شما دوستان را به گوشه اي بسيار مختصري از كتاب ( تركيب قبايلي در ساختار ملي ملت هزاره ) كه توسط جناب محترم جلال اوحدي ترتيب يافته است جلب نمايم كه عاري از فايده نيست٠

اشكالات در نبشته ها و غلطي املايي ام را معذور داريد٠ جهت معلومات بيشتر به خود كتاب كه از ان نامبردم مراجعه فرماييد٠

هزارستان

هزارستان در دوره هاي مختلف بنام هاي مختلف ياد شده است ٠ سرزمين ان قبل از ميلاد بنام ستاگيدياو مردم ان ستاكويي' سكايي ويا گاهي بنام ساكه ها ياد شده است .

سرزمين هزاره ها در گذشته ساحات وسيعي را در بر مي گرفته است٠ از غرب به سواحل درياي خزر' گرگان ايران' خراسان' قندهار ( ساحات شمال قندهار ) هلمند' زابل، از شمال به تخار و بلخ و سرپل از شرق به كابل و پغمان واز جنوب غزني و زابل و اكثر مناطق مركزي چون باميان، ارزگان مناطق غور وغيره را شامل مي شده است٠

اراكوزياو پاراپاميزوس (١٥٠٠قبل از امروز) از مراكز اقتدار ويا مناطق تحت حاكميت ستاگيديا ياد شده است٠
اراكوزيا شامل مناطق رابلستان' هلمند' قندهار يا قسمتي شمالي قندهار و ارزگان و مركز حكمراني بنام هوساله وىا هوزاله ياد شده است كه بسياري معتقدند كه كلمه اي هزاره بر گرفته شده از همين دو كلمه اي ذكر شده است٠٠

پاراپاميزوس شامل مناطق باميان يكاولنگ' سرپل وغيره مناطق شماي كشور كنوني افغانستان را در بر مي گرفته است٠

باشندگان ستاگيديا كه همان ساكه ها مي باشد از شاخه هاي مختلف اقوام متشكل بوده است٠ساده ساكه و قبأد ساكه از شاخه هاي مهم ان به شمار مي رفته است٠
ساكه ها نيز از شاخه هاي متعدد قومي متشكل بوده است كه داهي ها ٦٠ تا ٦٥ فيصد تركيب قومي را تشكيل ميداده است و شاخه هاي دهي ها متشكل از تقريبأ ٢٠ شاخه قومي خورد و بزرك مي باشد٠

هيپتالي ها دومين شاخه بزرك قومي ان بوده است(زاوليها ' خلج ها ٠٠زاولي' بوباش'زرتك ' ندام٠وغيره اقوام تشكيل شده است كه در قرن سوم ميلادى مناطق چون زابل غزني ارزگان وغيره تحت حاكميت شان بوده وتا زمان غزنوي ها هم حاكميت شان پا برجا بوده است.

زاوليها و كاوليها از شاخه هاي مهم هيپالي ها بوده اند كه اولي در مناطق ارزگان غزني زابل حكمراني داشته به بنام زاولي شاهان ياد ميشدند٠ و دومي در كابل و اطراف ان كه بنام كابلي شاهان ياد مي شود و گاهي از انان بنام رتبيليان و زنبيليان ياد شده

تركيب قبايلي در ساختار ملي ملت هزاره
تورانيان ) ساكه ها )
١- ساده ساكه ٢- قبأر ساكه. ٣- يفتلي ها
داهي مهر كشه. - داهي مرده. زاولي ها-
داهي زنگي -داهي مهرك. خلج ها-
داهي كندي - داهي مهريه. سي قدار داهي داهيه.
داهي بيركه. - داهي داهيليه. شالي -
داهي مهرداد. -داهي ديغك. اوتي-
داهي كلو. - داهي هفتي. اته-
داهي كيو. - داهي هفتي. بابك- داهي قندي بوباش-
داهي راود -
٣-مغولها و تركها از شاخه هاي مهم ديگري است در تركيب ساتار قومي ملت هزاره نقش مهم دارند

٤- تاجيكها' بلوچها و سادات و افغان ها ( پشتونها) از گروپهاي كوچكتري اند كه در اين تركيب قبايلي مردم هزاره هاي امروز وجود حضوري دارند.

يزدانعلي پيلوت
٢٣ جولاي ٢٠١٣
ناروي