طرح نو و ابتکار عملی تر - به ضمیمه اعلاميه مطبوعاتی کميسيون مستقل انتخابات
طرح نو و ابتکار عملی تر
در راستای تقلیل کاندیدای انتخاباتی
سلام دوستان
باز انتخابات از راه رسید . بازم جریان های فکری و تبلیغاتی به کار افتاد وانگهی درد های مردم نمایان شد . داغ انتخابات چند سال گذشته تازه گشت . چند روزی نیست که پروسه ارايه معلومات در مورد روند ثبت نام کانديدان انتخابات ولسی جرگه آغاز شده ولی هرچه زمان به انتخابات نزدیک می شود به همان اندازه حرف حدیث و تب تاب انتخابات در همه محافل بیش و بیشتر می شود . سخن این است که چه باید کرد تا یک انتخابات سالم و درست داشته باشیم که بتوانیم کاندیدهای مورد نظر خود را با توجه به تناسب جمعیت روانه پارلمان کنیم .
اولین چیزی که به ذهن می رسد تقلیل کاندیدها است که کاندیدها باید تقلیل شوند این حرف همه و نیز درد همه است . ولی هیچ گونه راه حل مناسب که بتواند پاسخ گوی این مشکل باشد ارائه نشده است .
درعین حال هر طرح در جامعه عقب نگهداشته شده مثل افغانستان طبیعی است که به این آسانی که معمولا مطرح می شود قابل اجرا نمی باشد. ولی در عین حال از میان آنها می شود طرح عملی تری را گزینش کرد و آن را به مرحله ی اجرا گذاشت .
این بحث با توجه به اهمیت شان خوش بختانه در این سایت به مناسبتهای انتخاباتی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته شده و دیدگاهی متفاوت در این زمینه مطرح گردیده که قابل تامل است .
دیدگاه ها را در یک تقسیم به دو بخش می توان تقسیم کرد :
نظریه اول : دیدگاه آرمانی نسبت به این قضیه :
یکی از دیدگاه های مطرح شده این است که : ما باید شایسته سالاری در پیش بگیریم واقعا آنچه شایسته مردم است به پارلمان راه پیدا کند و آن کس که شایستگی دارد باید به پارلمان برود .
خوب این نظر از لحاظ تئوری حرف ندارد در جامعه پیشرفته که توانسته است شایستگی هایش را نشان دهد حرفی نیست . لا اقل در حد حرف مشکلی ندارد و امکان پیاده شدنش هم بعید نیست چون مردم آن سامان از جامعه شان و از مسایل درک بالایی دارند می تواند به شعارها امید وار بود که روزی شاید تحقق عملی نیز پیدا کنند .
خوب ، این شایسته کی است ؟ وچه کسانی شایستگی آن را دارند ؟ اول کلام است . مشکل از همین جا شروع می شود . چون جامعه عقب نگهداشته شده ، آن چنان رشد نکرده که بتواند به این سادگی به آن دست پیدا کند . مردم به جای معیار های خاص برای این کار ، خود مبتکر معیار می شود وهر یکی کاندیدای خود را شایسته این کار می داند .
نظریه دوم :
این نظریه کامل و آرمانی نیست ولی عملی تر به حساب می اید : و آن این است که کاندیدها بر اساس دسته ای که قبلا از طرف بعضی دوستان مطرح شد باید باشند. انتخاب کاندیدا را بر اساس دسته در این راستا می توان ارزیابی کرد .
ولی طرح مناسب و عملی تری مورد بحث است توضیح اینکه :
در جاغوری ، ما مناطق و اقوام داریم که می شود آنها را به دو دسته تقسیم کرد :
یکی اقوام هستند که به تنهایی می توانند یک نفر را به پارلمان بفرستند مثل برادران مسکه که گفته می شود دارای 12 هزار رای می باشد. در حال حاضر ما برای برنده شدن یک کاندیدا به بیش از ده هزار رای احتیاج نداریم . یادمان باشد که آقای علی زاده با هفت هزار رای با اختلاف دو رای شکست خورد پس براورد ده هزار رای برای موفقیت یک کاندید براورد بدی نیست .
دوستان و بزرگان مسکه می تواند با هماهنگی هایی میان خود شان هر دوره یک نماینده از خود شان داشته باشند . وهم چنین برادران وقی. من آمار دقیق از برادران وقی ندارم ولی احتمالا بتواند یک نفر را به پارلمان بفرستند .
دسته دیگراقوام هستند که به تنهایی نمی تواند افراد را روانه پارلمان کند مثلا مثل برادران هیچه . هیچه دارای بیش از سه هزار رای است طبیعی است که با این رای نمیتواند افرادی را مستقلا به پارلمان بفرستد . ولی به یقین در کامیاب کردن یکی از کاندیدها می تواند نقشی اساسی را بازی کند. بابه نیز با تفاوت هایی همین رای را دارا می باشد درپشی نیز وضعیت چنین است . دهمرده نیز حالت مشابه ما را دارد .
برای اجرای این کار ابتدا هرمنطقه در میان خود از طریق نماینده های قومی شان به توافق برسند که هرچه بزرگان نسبت به این مسئله به نتیجه رسیدند همان را به کار ببندد . دیگر هر کس حق ندارد بدون مشوره قومی کامپاین از کاندیدهای خاص در منطقه بیاورد و یا به آنها رای بدهند .
ثانیا همین نماینده های قومی با چند مناطق دیگر به مشوره بنشیند تا بتواند آرای لازم را بدست آورد . در این طرح تعمدا روی آمار وکارت های اخذ شده توجه جدی شود تا خدای نخواسته محاسبه ها غلط از آب در نیایند . با اجرای این طرح می توانیم از حداکثر ظرفیت های خود برای اعزام نماینده به پارلمان استفاده کنیم .
برای تعیین کاندیدا از بین کاندیداهای موتلفه موجود چند راه حل وجود دارد .
یکی قرعه لکل امری مشکل . اگر چند منطقه که باهم ائتلاف کردند و همه شان کاندید دارند در این صورت قرعه برای دوره اول دوم سوم الی ... مشکل را حل خواهند کرد . قرعه برای بار اول به هرمنطقه اصابت کند در عوض نسبت به مناطق دیگر نماینده منتخب محترم حتما از لحاظ خدماتی عنایت ویژه برای مناطق دیگر خواهند داشت و نیز سالهای آینده و دوره های آینده نماینده شورا های ولایتی از اقوام دیگر انتخاب شود این به صورتی باشد که تناسب حفظ شود . در سال های آینده ودوره های آینده نیز به همین صورت پیش خواهند رفت .
با این طرح مناطقی که از افراد کمتر برخور دار است امید اینکه بعد از چند دوره نماینده خواهند داشت وجود دارد . در غیراین صورت باید همیشه از حق نماینده محروم باشند چون افراد کافی برای این کار ندارند . یاد تان باشد که اقوام دیگر به این سادگی رای خود را به مناطقی که از جهاتی از اقبالی کمتر برخوردار است نخواهند داد این همان نکته است که به سادگی نمی توان از آن گذشت .
این طرح با برادران که دارای رای کامل می باشد هیچ منافات ندارد . خوب اگر آنها نتواند در میان خود به توافق برسند مشکل خود شان است به کسی ارتباط ندارد .
ما با توجه با صحبت های تلفنی که با بردران داخل نموده ایم این طرح را کارامد ترین طرح و عملی ترین طرح برای مناطق می دانیم که افراد کم دارند از شانس بیشتری برخوردار نیستند .
با براورد هایی که به عمل آماده، ما برای موفق نمودن یک نماینده با بیش از ده هزار رای احتیاج نداریم
حال باید بیبینم این ده هزار رای از ترکیب چند منطقه به وجود می آید . برای مثال منطقه هیچه می تواند با منطقه بابه ومنطقه دهمرده یک نفر را به پارلمان بفرستد . در صورت نیاز می تواند حلقه های کوچکتر را به خود شان ضمیمه کنند .
اگرچه از دیدگاه آرمان گرایانه شاید زیاد طرح جالبی نباشد ولی عملی ترین را برای تقلیل کاندیداها - به خصوص مناطقی که از اقبال بیشتر افراد بر خوردار نیست - می باشد. این طرح را می توان یکی از راه حل های مناسب برای تقلیل کاندیدا دانست.
من فکر می کنم دراین صورت هم نمایندگان در قبال افراد مشخص تری احساس مسئولیت می کنند وهم مردم نتیجه کار های خود را مشخص تر می بینند .
و هم برای مردم ایجاد انگیزه می شود تا کاندیدا های خود را به پارلمان بفرستند ونیز در قبال آرای خود می تواند نماینده منتخب را در قبال کم کاری شان به چالش بکشند و مورد بازخواست قرار دهند .
در عوض نماینده نیز احساس مسئولیت بیشتری خواهد کرد . بی شک این حرف آخر نیست و طرح اخرین نخواهد بود دوستان که طرح کامل تری دارند ارائه نماید تا مورد استفاده قرار بگیرد و ما به یک جمع بندی مناسب تری برسم وآن را بکار بگیریم . تا آن زمان و طرح دیگر خدا نگهدار شما دوستان عزیز . منتظر نظرات سازنده تان هستیم .
نظریه های دیگر را در باره انتخابات اینجا بخوانید
عزیزالله رحیمی
اعلاميه مطبوعاتی کميسيون مستقل انتخابات
در رابطه به راه اندازی روند ثبت نام کانديدان برای انتخابات ولسی جرگه سال 1389
( 23 حمل 1389 )
کميسيون مستقل انتخابات به سلسله آمادگی ھای لازمه جھت برگزاری انتخابات ولسی جرگه سال 1389 پلان ھای
عملياتی مربوط به انتخابات را آماده نموده و در راستای طرح پلانھای عملياتی انتخابات سعی و تلاش نھايی را به
خرچ داده است تا سھولت ھای لازمه را جھت اشتراک ھرچه بيشتر ھموطنان عزيز در پروسه انتخابات فراھم نموده
و تمامی مراحل انتخاباتی را با شفافيت کامل عملی نمايد.
بر اساس تقسيم اوقات زمانی انتخابات ولسی جرگه که از جانب کميسيون قبلاْ اعلان ګرديده است، 24 ماه حمل سال جاری مصادف است به آغاز روند ارايه معلومات برای ثبت نام کانديدان ولسی جرگه، آنعده از ھموطنان عزيز ما که خواستاراشتراک در انتخابات ولسی جرگه سال 1389 منحيث کانديد ميباشند ميتوانند در ولايات مربوطه شان به دفاتر ولايتی کميسيون مستقل انتخابات تشريف برده و بسته ھای معلوماتی را که حاوی تمامی معلومات ضروری در مورد نامزدی کانديدان ولسی جرگه ميباشند دريافت نمايند.
ھمچنان قابل ياد آوری ميدانيم که پروسه ارايه معلومات در مورد روند ثبت نام کانديدان انتخابات ولسی جرگه از تاريخ 24 حمل آغاز و تا 30 حمل سال جاری ادامه خواھد يافت، طبق تقسيم اوقات زمانی انتخابات از تاريخ 31 حمل سال جاری الی 14 ثور پروسه ثبت نام کانديدان عملا آغاز و ادامه خواھد يافت.
فلھذا بھتر خواھد بود تا نامزدان محترم احتمالی ولسی جرگه معلومات و مواردی را که قانون اساسی، قانون انتخابات وطرزالعمل ھای کميسيون مستقل انتخابات جھت نامزدی کانديدان پيشبينی نموده قبلا بصورت دقيق مطالعه نموده و آمادگی ھای لازمه قبلی خويش را دارا باشند.
کميسيون مستقل انتخابات با در نظر داشت مشکلات موجود در فرا راه زنان و بلند بردن سطح اشتراک آنان در روند انتخابات، ميخواھد تا زنان را به طور خاص تشويق نمايد تا در انتخابات ولسی جرګه به عنوان کانديدا اشتراک نموده وھمچنان مردم را ترغيب نمايد تا از نامزدی آنھا حمايت نمايند.
قابل يادآوريست که تمامی نھاد ھای ناظر و مشاھد ملی و بين المللی اعم از جامعه مدنی، احزاب سياسی و رسانه ھا که خواستار اشتراک در پروسه منحيث ناظر، u1605 مشاھد و گزارشگر باشند، ميتوانند به کميسيون مستقل انتخابات در مرکز و ولايات بمنظور دريافت اعتبارنامه مراجعه نمايند.
برای معلومات و تفصيلات مزيد به ادرس ذيل در تماس شويد:
نور محمد نور
سخنگوی کميسيون مستقل انتخابات
شماره تماس : 0707186159
noormohammad.noor@iec.org.af : ايميل ادرس
کاندیدای شورا : استاد شهباز از لیسه نور
باز کاندیدای شورا جاغوری را پور کرد
عکسهایش جاغوری را بازهم پرنور کرد
وعده های پوج و خالی را به مردم می دهند
هریکی امید را از قلب مردم دور کرد
تابکی ای جاغوری همچون عروسک می شوی
هیج می دانی که حق را از دلت شفتور کرد
خوب دیدید جاغوری وکیل دیروزین خود
حق تان بردند و دزدیدند و آنرا چور کرد
گفته اند آزموده را هرچند آزمودن خطاست
دگر این مردم برایش وحدت خود جور کرد
باز فکر پارلمان کردی وکیل سابقه
مردم ما آن خیالت را دگر در گور کرد
بس کنید ای جاغوری یکتن شوید یک جان شوید
چشم تان را کینه های دسته بازی کور کرد.