تظاهرات مردم جاغوری علیه آنچه ... اجرای حکم از افسانه تا واقعیت

صد ها تن از مردم ولسوالی جاغوری به شمول مردم ناوه انگوری اعم از علما ، موسفیدان ، جوانان امروز 5 شنبه مورخه 6 / 7 / 91 دست به تظاهرات مسالمت آمیز زدند. آنان با شعار های مرگ بر حامیان دروغین حقوق بشر و مدعی است آنچه در جاغوری اتفاق افتاده یک توطئه است سر دادند .
این راه پیمایی مردمی یه حمایت و آزادی چهارنفر عالم منطقه ناوه و به گمان آنها به دلیل توطئه بزرگ علیه دین در حال شکل گیری این است برگزار شده است .
ازطرف دیگر شاکیان این گونه اعمال ، آنچه اجرای حکم بالای صابره دختر 16 ساله که به اتحام فساد اخلاقی جاری شده بود آن را داده گاه صحرای خوانده و از حکومت و مجامع جهانی درخواست داد رسی کردند . به همین منظور و برای تکمیل پرونده آن چهار عالم به اداره پلیس فرا خوانده شده برای تحقیقات بیشتر در اداره پلیس بسر می برد .
این چهار عالم که فعلا تحت تحقق سارنوالی ولسوالی جاغوری قرار گرفتند همچنان دوسیه های آنان در حال دوران می باشد .
مسیر تظاهرات از داخل بازار سنگماشه مرکز جاغوری به طرف مسجد جامع مرکز و از آنجا به طرف ساختمان جدید ولسوالی جاغوری امتداد پیدا کرده بود . مظاهره گنندگان با شعار های لااله الله محمد رسول الله ، الله اکبر ، توطئه ضد دین است ساز نو آغاز کن و .... به مظاهره خود ادامه دادند .
صدا ها تن در مقر ساختمان ولسوالی جاغوری گرد هم جمع شدند به سخنان و آقای فیاض ریسی گوش داند . آقای ریسی در بالای موتر که بلندگو تظاهرات گران در آن جابجا شده بود قرار گرفته و در آغاز سخنانش از 30 سال جنگ و خون ریزی که در تاریخ افغانستان هم درج است سخن گفت و دوران جهاد را از ارزش های دینی خواند و افزود : این مردم بخاطر حفاظت از دین و قران کشته ها دادند و امروز نیز همان روز فرا رسیده که مخالفت با علما با اتهامات و توطئه چینی که در واقع آقای ریسی آن را مخالفت با قران و دین عنوان نمود ، تکرار می شود .
اقای ریسی در میان صد ها مظاهره چی یاد آور گردید که این تظاهرات حمایت از آخوند ها نیست بلکه حمایت از دین می باشد .
آقای فیاض ریسی که از سخنرانان رسمی این تظاهرات بود در عکس المعل ، گزارش و تحقیقات هیئت کمسیون حقوق بشر در مسئله به اتهام شلاق زدن در منطقه اوتقول جاغوری از سوی علما آن را به شدت رد کرد و افزود : این نسبت کاملا دروغ و اهانت به ساحات روحانیون می باشد و چنین محکمه صحرایی و جاری کردن حد از سوی علما و روحانیون صورت نگرفته و انچه که امروز در رسانه ها پخش شده شایعه بیش نیست .
آقای ریسی گفت : ما زمانی حقوق بشر می خواهیم که این حقوق بشر در مغایرت به ارزش های دینی نباشد در صورت که حقوق بشر مسایل دینی و اجتماعی را نادیده بگیرد ما با آن مخالف هستیم .
اقای ریسی که در جمع صدا تظاهرات گر سخنرانی می کرد حقوق بشر را متهم کرد که به علما توهین کرده است .
از سوی دیگر در اوایل همین هفته جمع از دانشجویان دانشگاه کابل نیز علیه آنچه که در جاغوری اتفاق افتاده دست به تظاهرات زدند و این عمل را محکمه صحرای عنوان کردند و گفته بودند که این عمل محکمه صحرایی است و به شدت عاملان آن را محکوم کردند .
آقای ریسی مظاهرات دانشجویان در کابل را محکوم کرد و آن را اغفال کننده و بدور از منطق خوانند. همچنان آقای ریسی که تکبیر مردم را با نشانه تاید صحبت هایش از ناحیه مردم نیز با خود داشت گفت : ما از مرگ نه می ترسیم و تا زمانیکه آن عده از علمایکه بخاطر اتهام اجرای حکم آزاد نگردد به تظاهرات شان ادامه می دهند. ما می خواهیم این مضاهره در همین جا خاتمه داده شود . دوسیه های متهمین نیز در همین جا متوقف و بسته شود .
در همین حال آقای میرزایی که از وی دعوت به دعای اختامیه این مظاهره شد ایشان از مردم به خواطر حمایت از دین تشکر کرد و نیز ولسوال جاغوری و قوماندان امنیه این ولسوالی را متهم به ترویج و حمایت فساد در جاغوری نمود.
آقای میرزایی از ولسوال جاغوری و قوماندان امنیه جاغوری تقاضا نمود که از مردم که تظاهرات کردند نه ترسند و در میان مردم بیایند . !
و در پایان راه پیمایی امروز که در راس آن علما ء جاغوری قرار داشتند قطع نامه ای به این شرح قراست شد .
قطعنامه : 6/7/1391
1 : ما خواستار رهایی فوری علما دین بدون قید و شرط هستیم .
2 ما این اتهام علیه روحانیت را به شدت رد نموده و آن را توطئه علیه متدینین و روحانیت می دانیم .
3 : ما از مقامات رسمی دولتی در جاغوری با جدیت می خواهیم که توطئه گران علیه دین مداری ، روحانیت و عزت و شرف جاغوری را به پای میز محاکمه بکشاند .
4: کتاب ما قران ، مکتب ما اسلام ، مذهب ما جعفری است و در این راه تا پای جان می ایستیم چنانچه در گذشته های ایستاده ایم .
5: ما دین ستیزی و غرض ورزی را بنام مقدس حقوق بشر با جدیت محکوم نموده و خواهان مجازات دین ستیزان هستیم .
6: ما حکومت خدمت گذار در راستای دین اسلام و ترویج فرهنگ ناب اسلام می خواهیم .
پس از پایان قطع نامه نشست میان علما ، بزرگان منطقه ، مقامات دولتی ولسوالی جاغوری آقای ظفر شریف ولسوال جاغوری ، دگروال اسدالله قوماندان امنیه و سارنوال جاغوری برگزار گردید .
که در این جلسه مردم و علما خواهان رهایی اقای رحیمی ، شفایی ، روحانی و سعادت شدند که آنان برای تحقیق بیشتر و تکمیل پرونده به سرنوالی به شکل قانونی فراخوانده شده است
به گفته سانوالی جاغوری دوسیه چهار مظنون که قضیه جاری حد بالای یک دختر 16 ساله تحمیل گردیده است سارنوالی جاغوری می گوید : دوسیه ها تکمل گردیده آنها از اول هم به صورت توقف یا بازداشت قرار نداشتند . و ما قانونا اجرای وظیفه نموده ایم . و آنچه که باقی مانده در اجرا وظایف ما آن را اجرا خواهیم کرد و این روحانیون که شما خواهان آن هستید که با خود ببرید از طرف ما هیچ مشکل نیست .
این بود داستان مظاهره
************
اما ذکر چند نکته :
۱ - چرا این خبر و یا شبیه این خبر از جاغوری یک نشر نشد ؟
در پاسخ با این سوال خیلی خلاصه عرض کنم اخبار که در ان افراد حقیقی و یا حقوقی اتهام علیه آنها وارد شده باشد ودر هیج مرجع قانونی به اثبات ویا آن را تاید یا رد نکرده باشد از نشر آن قانونا معذوریم .
در خصوص مسایل اتفاق افتاده در جاغوری و نظایر آن شاید ما از اولین دسته ادم های باشیم که در جریان قرار می گیریم روال کار ما این است که این گونه اخبار باید یک مرجع قانونی برای آن پیدا کنیم که مثلا به گفته فلان مسئول چنین چنان شده است و یا اینکه خود شخصا شاهد ان ماجرا شده باشم ویا شخصی را که به ان اعتماد دارم دیده باشد ان وقت حتما نشر خواهیم کرد .
در این خصوص من بار ها به مسئولین تماس گرفتم خود مسولین شاهد است هر بار از هر مسئول یک چیز می شنیدم با این وصف من به یک نتیجه نرسیدم تا با شما در میان بگذارم . در ثانی یک مسئله خوش حال کننده و . . . هم نبوده که شما این قدر از نشر ان ناراحت شده اید . مهم خبر است که دیگران به شما رساندند وبرای رسوای شان از هیچ چیز دریغ نکردند
اما براستی اصل قضیه چه بود ؟
پاسخ مشکل است آن چه در زبان مردم است متفاوت است .
بعضی می گویند : داستان از این قرار است :
دختر روی چه هدفی که معلوم نیست در این مورد بخصوص اقرار کرده است این اقرار در حضور جمع بوده است لذا حکم چنین فردی در شرع سنگسار است آنها به حد اقل حکم اکتفا کرده ممکین است اجرای حد کرده باشد . البته کفن پوشاندن بردن شان در میان مردم میدان فوتبال نمک رسانه ها می باشد . ممکن تنبیه از طرفی کسی به دلیل اقرار وقیحانه اش صورت گرفته باشد .
اما چرا بر پسر حد جاری نشده است این به این دلیل است که پسر منکر شده است که من چنین کاری مرتکب نشدم در این صورت اگر دختر نتواند شاهد ارائه بدهند پسر و یامنکر وظیفه اش قسم خوردن است ار اتهام تبیرئه می شود . این قضیه به ذهن نزدیک تر است .
بعضی دیگر می گویند به جرم محبت و . و به عشق هم نوع و ... ان هم فقط یک دختر معصوم را گرفته اجرای حکم کرده است . این هم شایعات در بین مردم . اصل قضیه چیست ؟ والله اعلم .
شاکیان چه می کویند :
می گویند بدون محاکه قانونی اجرای حکم شده این دادگاه صحرای است این مملکت از خود قانون دارد هیچ کسی ازادانه حق ندارد اجرای قانون کند .
علماء چه می گویند :
علما منکر این قضیه شده است آنها مدعی اند که این حد را به شکل که رسانه اعلام کرده آنها اجرا نکرده است ممکین است مردم و یا اشخاص دیگر اقدام به تنبیه کرده باشد که ربط به آغایان ندارد . این در حد شایعه است همان طور دیگران شنیده است این اغایان هم شنیده است . این بود شنبده ها :
اما اصل قضیه چیست ؟ والله اعلم
۲ منتها ما نباید دو نکته از یاد ببریم
الف : چرا عاقل کند کاری که باز ارد پشیمانی :
اولا شرایط اجرای حد یک شرایط خاص است با توجه به حساسیت موضوع ، اسلام شرایط اجرای حد طوری بیان کرده که به جز اقرار خود طرف عملا ممکین نیست و یا بسیار دشوار است . که توضیحش دراین بخش ممکین نیست .
ثانیا بر فرض اگر در صدد اجرای احکام باشید سعی کنید این کار از طریقی مجرای قانونی انجام شود و ما نباید به این سادگی اقدام به اجرای احکام به طرق غیر قانونی بکنیم . به هرصورت در یک کشور زندگی می کنیم وخود را مطیع قانون آن میدانم . مخصوصا این که این کار و نظایر آن از طرق مجرای قانونی شان امکان پذیر باشد . اگر مابخواهیم نظیر این کار را مرتکب بشویم با طالب که همه از آن بیزار است چه تفاوت داریم .
ثالثا : ما باید واقعیت ها از یاد نبریم درست است دولت امده قانون امده است ولی یاد مان باشد ممکین است قوانین در این کشور به ثبت رسیده باشد که با نظام دینی ومذهبی ما هم خوانی نداشته باشد ان وقت ما باید همه مذهب غالب را بپذیریم واز قانون آنها پیروی گنیم ؟!!!!
قابل توجه انهایی که در این مدت بدون تحقیق به یاوه سرای پرداختند یاد اور شویم : این مردم هنوز دین دار است به مسایل دینی اهمیت می دهند این مردم سنت های وباور های دارند که هنوز ریشه عمیق در این ایدلوژی این مردم دارند .
پس نظر شما دوست عزیز که از سری ناچاری به دولت فرنگ جا خوش کرده اید به این راحتی تسلیم شده اید یا شما دوست عزیز که القاب کذای به دروغ گرفته اید انتظار نداشته باشید که این مردم با همان باور های کذایی شما باشد از گفته شما پیروی کند . ممکین است نظری این ها متفاوت باشد .
اگر ازادی را قبول دارید به یک دختر حق می دهید به اصطلاح شما این گونه محبت کذای را در میان مردم ترویج کند به دیگران نیز حق بدهید در مقابل این گونه مسایل بیاستد . چرا آنها همیشه وقت حق بجانب باشد . هر کاری که دل شان خواستند بکند .
اری دوست عزیز در خصوص خودم باید عرص کنم :
من در خصوص کارم از کسی مزد دریافت نمی کنم و به کسی جواب گو نبز نمی باشم من این کار را بر اساس حس مسولیت در ثانی بر اساس ارتباط شخصی دوستی که مدریت محترم سایت دارم انجام می دهیم . من نیز مثل بقیه افراد از این سرزمینم هر کس دیگر به اندازه خودش باید احساس مسولیت کند کسی که یک قدم برای این مردم برنداشته وحاضر نیست یک افغانی برای مردم هزینه کند حق حرف زدن واهانت به دیگران را نیز ندارد . در نتیجه حرف کذای واضافی که در ایمیل من وایمیل سایت فرستاده شده نشانه جهالت شما به موضوع بوده و باید به حال ان دسته از دوستان تاسف خورد .
در عین حال بنده حقیر قبل از این قضیه بخاطر طی مراحل بعضی کار های دولتی ، به کابل آمده بودم و بعد از چند روز بخاطر مشکلات صحی که داشتم راهی پشاور پاکستان گردیدم با آنکه مشکلات و گرفتاری در پیشاور داشتیم در منطقه نبودم باز هم تلاش کردم گزارش را در این مورد تهیه نماییم با تماس های مکرر تلیفونی به جاغوری از مقامات حکومتی گرفته تا مردم عام قضیه را جستجو کردم اما حرف ها همه روایتی ، نقل و قول ها همه مختلف بود ، حرف هیچ کسی با یک دیگر شبیه نبود حتی یک مسئول دو قسم جواب می دادند !
من هم سر دو راهی گیر مانده بودم بلاخره با مشوره دوستان تصمیم بر این شد که تا در منطقه نرفته وقضایا اشکار نشده هیچ گزارش در سایت نشر تا باعث ابرو ریزی کسی نگردد .
چون از منطقه دور بودم از چشم خود ندیدم وافراد مطمن را نیز ندیدم من هیچ وقت تأیید نمی کنم که کدام روایت کاملاً درست است. اما با کار سرخودانه که مجرای قانونی نداشته باشد ، مخالف هستم. چرا که اگر جرمی صورت گرفته باشد، بایستی از سوی مراجع قانونی مورد پیگرد قرار بگیرد .
وقتی زنگ میزدم که قضیه را جوبا شوم مردم باورش این بود که این قضیه بسیار کوچک بوده ، ممکین است در بسیاری از مناطق در کشور هر روز اتفاق بافتد . ولی کسی که این خبر را در سطح رسانه ها کشانده بزرگنمایی کرده و اولا خبر را به دروغ نشر کرده است. ثانیا : آنان آنها به اثر خصومت های شخصی خبر را بیش از حد کش داده است. ثالثا می خواسته خود را مطرح کند . از این نوع ادم های بی اصل و نصب در هر جامعه پیدا می شود .
بنظر شما اگر گزارشی که با حیسیت یک منطقه سرکار داشته باشد مثلی اتفاق صابره که دورغ خوانده شده گفته شده صابره نامی کفن پوشانده شده و در میدان فوتبال شلاق زده شده از سایت جاغوری یک نشر می شد و روز دیگر از طرف مقامات حقیقی وحقوقی تکذیب می شد که نه به او کفن پوشانده شده .نه در میدان بازی اورده شده ونه به شکل که ادعا شده اجرای حد شده است . آیا وجدانا یک آبرو ریزی دیگر نبود ؟؟؟ .
شوربختانه قبل از اینکه من گزارش گر این سایت باشم خودم نیز خودراجز پیکره ای همان جامعه درد مند و محروم می دانم و هستم !
بهر صورت من به همه حق می دهم که ابراز نظر عاقلانه نماید . اما می خواهم خاطر نشان کنم که بنده نه آخند هستم و نه پیش نماز و ... ولی مومن زاده هستم و به این لقب افتخار می کنم حال اگر یک ح ... ای پیدا شد هرچه خواست انجام داد یا هرچه خواست بی دلیل به این ان گفت مامور نیستم آن را نشر کنم و مانع از نشر اخبار هم کسی دیگر هم نشدم . هیچ وقت نه خواستم که از کسی دفاع کنم ولو آخند باشد یا ولسوال ویا هم قوماندان یا هر مقام دیگر داشته باشد .
خدا یا چنان کن سرانجام کار
تو خوشنود باشی و مارسنگار
ارادت مند تان مومن زاده - کابل