مؤسسه تحصيلات عالي خواجه انصاري در يك نگاه
بنام خداوند مهربان

سال تحصيلي 1389- 1390شهر هرات شاهد آغاز به كار نمودن مؤسسه تحصيلات عالي از سوي مردم ما بود به دليل اهميت و ارزشمندي اين پديده مبارك برخود لازم دانستم وقتي در هرات بروم به اين مؤسسه رفته گزارشي از آن فراهم نمايم كه اين چند سطر پيرامون آن از نظر شما عزيزان ميگذرد. در چشم انداز اين مؤسسه مي خوانيم.
ديدگاه و چشم انداز
با توجه به تحولات معاصر،شرط اساسي براي شهروندي در دنياي نوين،آشنايي با سنتهاي تفكرسياسي،توانايي براي درك حقوق و تكاليف فردي و اجتماعي و استفاده بهينه از آخرين دستاوردهايي علمي و تكنولوژي خواهد بود.دنياي نويني كه باشتاب فزاينده خود از يكسو،لزوم باز نگري در انديشه ها و كنشهارا مطرح و از سوي ديگر،اتخاذ سياست هاي جديد با رويكرد فرهنگي –آموزشي مدرن را ضروري نموده است.
مؤسسه تحصلات عالي خواجه عبدالله انصاري در راستاي اهداف مورد نظر،تلاش ميورزد تا با زدودن ابرهاي تيره اسطوره ها و افسانه ها،مرز هاي تقليد و توكيل را در نورديده ،بستر مناسبي را براي رشد و گسترش علم، عقلانيت و تخصص فراهم نمايد. زيرا علم مدرن،با عرضه كردن چشم انداز جديد،بشناخت و تبيين بهتر دنياي ما كمك نموده و مسير تحول و توسعه را خواهد گشود.عقلانيت نيز ضمن در هم شكستن سد سنتهاي فسيل شده و تاكيد بر رفتار هاي اصولي و معقول،سنتها،آموزه هاي ناكارآمد را به سود انديشه ها و باورهاي جديد كنار خواهد گذاشت.
مؤسسه تحصيلات عالي خواجه عبدالله انصاري،ضمن پذيرش و ستايش تنوع فرهنگي و معرفتي، خود نيز در راستاي ايجاد تنوع در علايق، عقايد و كنشهاي اجتماعي تلاش نموده و سعي دارد تا در يك فضاي آزاد انديشي،گستره ي منابع اجتماعي ،شناختي و اقتصادي را رشد و توسعه داده و از اين رهگذر،آزادي گزينش را براي ارزشهاي نوين فراهم آورده و استراتژي خردگرايانه را جاي گزين نظام كهن هنجاري نمايد.
مؤسسه تحصيلات عالي خواجه عبدالله انصاري در راستاي شكوفايي علمي، توسعه دانش مدرن و كارا فراهم نمودن زمينه براي تحقق استعدادهاي بالقوه ي جوانان اين مرز و بوم، جهت كسب مهارتهاي علمي و مسلكي،افتخار دارد كه با بهره گيري از نيروهاي انساني متخصص،استفاده از مفردات متدهاي درسي استندرد و فضاي آموزشي مناسب،علوم مختلف دانشگاهي را در رشتهاي زير برگذار نمايد.
وضعيت موجود مؤسسه تحصلات عالي خواجه:
1- تعداد محصلين: اكنون كه سال اول آغاز به كار مؤسسه است تعداد 251 نفر در رشته هايحقوق،اقتصاد، علوم سياسي،كامپيوترساينس و مديريت مشغول تحصيل مي باشند.
2- كتابخانه: اين كتابخانه اگرچه تازه تاسيس است ولي نيازهاي ضروري و اوليه دانش آموزان را در منابع درسي تامين مي كند.
3- كافينت:مؤسسه خدمات انترنتي پرسرعت رايگان در اختيار محصلين قرار داده است تا براي ارتقاي دانش انش جويان مورد بهره برداري قرار گيرد.
4- گفته مي شود روش تدريس و سيستم درسي به صورت مدرن بوده و براساس استاندار جهاني پايه ريزي شده و به اين سمت و سو حركت مي كند.

ساختار تشكلاتي مؤسسه:
1- رياست
2- معاونت علمي
3- رياست علوم اجتماعي
4- رياست علوم كامپيوتر ساينس
5- آمريت تحقيقات و آموزش هاي كوتا مدت
6- مديريت محاسبه
7- مديريت مالي
8- مديريت استادان و ومحصلان
9- مديريت كتابخانه
10- مديريت داخلي
11- مديريت آي تي
12- معاونت اداري
زير مجموعه هاي رشته حوق
الف: ديپارتمنت حقوق جزا
ب :ديپارتمنت حقوق خصوصي
ج: ديپارتمنت حقوق بين الملل
زير مجموعه علوم اجتماعي
الف: ديپارتمند مديريت
ب: ديپارتمنت اقتصاد
زير مجموعه علوم سياسي
الف: ديپارتمنت روابط بين الملل
ب: ديپارتمنت انديشه سياسي
زير مجموعه كامپيوتر ساينس
الف ديپارتمنت مهندسي نرم افزار
ب : ديپارتمنت مهندسي ديتابيس و مديرت اطلاعات
ج: ديپارتمنت مهندسي شبكه و سيستم عامل
زير مجموعه جامعه شناسي
دپارتمنت جامعه شناسي
حاشيه:
1- در ابتداي بروشور موسسه عالي خوجه عبدالله انصاري شعري از اقبال لاهوري به اين صورت نقل شده است :
آسيا يك پاره آب و گل است **ملت افغان در آن پيكر دل است
از گشاد او گشاد آسيا***از فساد او فساد آسيا
تا انجاي كه ذهن بنده ياري ميدهد در اين شعر تصرفاتي شده است كه از نظر امانت داري علمي و ادبي جالب نيست اگر آقايان مي خواهند مايه بگذارند بايد از جيب مبارك شان مايه بگذارند و چنين بي امانتي در مركز علمي و آموزشي زيبنده نيست.
2- وجود چنين مراكزي علمي آموزشي و پژوهشي در جامعه ما بسيار غنيمت است و بايد به مؤسسين و دست اندركاران آن مانده نباشيد گفت. در كشوري كه در نقاط مختلف شان مدرسه به آتش كشيده مي شود و تحصيل جرم و شغل معلمي و استادي گناه نا بخشودني محسوب مي گردد،اقدامات تعليمي و آموزشي از پديده هاي ميمون و اميد وار كننده است بايد تلاش نمود از چنين مراكزي با تمام قوا و توان حمايت و حراست نمود تا در سايه آن قدمي براي ارتقاي سطح علمي كشور برداشت.
3- به دليل تجربيات تلخ گذشته در مديريت نهادهاي اجتماعي و احزاب گذشته اين نكته را لازم و ضروري مي نمايد كه مديريت چنين مؤسسات علمي كه جايگاه و پايگاهي در ميان مردم باز مي نمايند و عده به آن دل مي بندند و روزنه اميد واري باز مي شود بايد بر اساس متد علمي و اساس نامه اي كه روشن و شفاف و گويا باشد اداره شود تا در فرايند مديريتي از دخالت سليقه ها و آسيب هاي قومي و قبيله اي و شخصي در امان باشد و الا دخالت دادن عوامل فوق مي تواند يك تهديد جدي فراروي آن تلقي شود كه آينده آن را تاريك خواهد ساخت.
4- رويكرد اصلي اين نوع مؤسسات رويكرد تجاري و سود دهي است و اين امر مي تواند فوق العاده در امر آموزش و كيفيت تعليم آسيب برساند و سرمايه گذاران به اين مراكز به يك دكان و يا شركت نگاه نمايند كه اساس و مبناي آن بر سود و كسب بيشتر استوار است و توجهي به كيفيت و ارتقاي همه جانبه آموزشي و تعليمي نخواهد داشت از اينرو لازم است مديران چنين مراكزي به اين مهم توجه داشته باشند كه جنبه تجاري آن بر جنبه آموزشي غلبه پيدا نكند .
5- نوعا سرمايه گذاران چنين مراكزي افرادي هستند كه اهل بازار و تجارت اند و با ادبيات و فرهنگ تاجر و تجارت آشنا مي باشند و همين امر ممكن است در بر خورد با محصلين و مجوعه اي مؤسسه از قبيل اساتيد و مديريت هاي داخلي بروز و ظهور يابد و به عوامل مؤسسات تحصيلي آن هم در سطح عالي از زاويه شخصيتي يك تجار نگاه نمايند و منزلت و شان مربي و متربي آن چنن كه بايد و شايد مورد توجه و احترام نباشد و همين امر ممكن است چالشهاي جدي را بوجود آورد.
6- اين مؤسسه ها با توجه به ماهيت تجاري آن فقط بچه هاي پول دار مي تواند درس بخواند زيرا فيس گران و بالاي آن فقط از عهده صاحبان سرمايه و مكنت بر مي آيد كه تعداد اين افراد در ميان مردم ما بسيار اندك و ناچيز است و طبيعي است كه چنين مؤسساتي در اختيار كساني غير از قشر محروم و مستضعف جامعه مي باشد حال سؤال اين است كه نقش چنين مؤسسات آموزشي در تعليم بچهاي كه پول ندارند اما استعداد و انگيزه بسيار بالاي براي تحصيل دارند و در آرزوي نشستن در پشت نيم كت هاي موسسه مي باشند چيست؟ آيا چنين مؤسسه هاي براي حتي يك نفر فقير و بي پول اين سرزمين اما تشنه علم و دانش در نظر گرفته شده است؟ بجا و نيكو است كه مديريت محترم اين مؤسسات حد اقل در هر تيرم و يا در يك دوره تحصيلات عالي براي يك نفر بله براي يك نفر بچه هزاره مستعد و داراي استعداد قوي و جوياي علم اما بي پول جايي در نظر بگيرند و از عوايد شان براي تحصيل اين گونه افراد خرج نمايند باور كنيد مي توانيد. وه كه شاد نمودن دل يك بچه محصل بي پول چقدر زيبا و باشكوه و بزرك است!

تذكر :
الف: اين مؤسسه واقع در شهر هرات،سرك ولايت، خيابان نوايي واقع مي باشد كه يك ساختمان شش طبقه همه تشكلاتي آموزشي و اداري شان را در خود جا داده است.
ب: بنده وقتي در جاغوري بودم فردي كه با مديريت خواجه عبدالله انصاري مشكل شخصي داشته بنام من(غفوري) مطالبي در باره آقاي رضايي نوشته است و هرچه عقده داشته بنام من سر آقاي رضايي خالي نموده است كه لازم ميدانم براي روشن شدن افكار عامه عرض نمايم كه بنده در هيچ سايتي و مجله اي و ... عليه شخص آقاي رضايي موسس موسسه تحصيلات عالي خواجه عبدالله انصاري و يا مجوعه خواجه عبدالله انصاري چيزي نگفته و ننوشته ام و مطالب عنوان شده به نام بنده را قويا تكذيب نموده و اين كار را منافي با اخلاقي انساني ميدانم اميد وارم برادري كه با آقاي موسي رضايي مشكل دارد اين شهامت را داشته باشد كه از پشت نقاب نامردي خارج شده مردانه سخنان خود را ابراز دارد نه اينكه ناجوانمردانه و قايم شدن و از زبان ديگران سخن بگويند خدا به همه مريضان شفاي كامل عنايت نمايد.
غفوري 3/7/1390.
بسم ا لله الرحمن الرحیم